Temat
dnia: Oczekujemy
na prezenty od Świętego Mikołaja
Cele
operacyjne:
Uczeń:
-
wypowiada się na temat Świętego Mikołaja w oparciu o własne doświadczenia,
-
wie, jak napisać list,
-
uzupełnia list do Mikołaja wyrażając w nim swoje pragnienia,
-
pisze zwroty grzecznościowe w liście wielką literą,
-
rozumie pojęcia: nadawca, adresat, list,
- adresuje
kopertę stosując skróty adresowe: nad., m., ul.,
-
pisze pauzę półnutową na pięciolinii,
-
uzupełnia luki w zapisie rytmu odpowiednimi wartościami nut,
-
wystukuje rytm z użyciem instrumentów perkusyjnych,
-
wykona postać Mikołaja z rurki po papierze toaletowym i kolorowej bibuły,
-
mnoży w zakresie 30,
-
współpracuje w grupie,
-
dokonuje samooceny pracy na zajęciach,
Metody:
-
słowne: rozmowa, praca z tekstem,
-
oglądowe: pokaz, obserwacja,
-
ćwiczeniowe,
-
aktywizujące: problemowe, drama
Formy:
-
zbiorowa jednolita,
-
zbiorowa zróżnicowana,
-
indywidualna jednolita,
-
grupowa zróżnicowana,
Środki
dydaktyczne: rekwizyty
Mikołaja ( czapka, dzwonek, skarpetka na prezenty ), list od Mikołaja do dzieci
( naturalnej wielkości i powiększony), skrzynka na listy, mapa Europy, listy do
Mikołaja, plansze: zwroty grzecznościowe, skróty adresowe, kartki ze
słownictwem słabym uczniom,
kartki
z objaśnieniem pojęć: nadawca, adresat, list, 3 „Słowniki jęz. polskiego”,
kartki
z szyfrem literowym dla 3 grup, kartki z mnożeniem każdemu uczniowi
(3
kolory ), wzór zaadresowanej koperty, czysta koperta każdemu uczniowi,
kapelusz,
wiersz pt. „ Przyjedź do nas Mikołaju”, instrumenty perkusyjne, rurki po
papierze toaletowym, szablony części Mikołaja, wata, bibuła kolorowa, Mikołaj
wykonany przez nauczyciela, 3 rodzaje znaczków do samooceny,
Przebieg
zajęć:
1.
Powitanie się piosenką „ Jesteśmy już w szkole”.
2.
Zabawa w odgadywanie rekwizytów należących do Mikołaja po dotyku.
Stwierdzenie, do kogo one należą.
3.
Rozmowa na temat Świętego Mikołaja, jego wyglądu, zwyczajów, miejsca
zamieszkania ( wskazanie Finlandii na
mapie Europy ).
4.
Zasugerowanie uczniom niespodzianki w klasowej skrzynce na listy.
Wyjęcie i odczytanie listu do dzieci od
Świętego Mikołaja.
Finlandia, 1 XII 2001r.
Zbliżają się święta Bożego Narodzenia i jak co roku
mam pełne ręce roboty. Wiem, że byłyście grzeczne i zasłużyłyście na prezenty, ale nie wiem, o czym marzycie.
Jest tak wiele dzieci, które muszę obdarować i o wszystkich pamiętać. Chciałbym
bardzo poznać Wasze pragnienia.
Pozdrawiam Was
serdecznie.
5.
Zabawa w pokazywanie gestem, ruchem swoich wymarzonych prezentów
zaglądającemu do okna Mikołajowi.
6.
Szukanie innych sposobów przekazania Mikołajowi swoich marzeń o prezentach.
Postanowienie napisania listu do Mikołaja.
7.
Omówienie budowy listu, jego poszczególnych części w oparciu o powiększony
format listu z wyróżnionymi jego częściami.
Zwrócenie uwagi na stosowanie wielkiej
litery w zwrotach grzecznościowych
na podstawie planszy z tymi zwrotami.
8.
Uzupełnianie wg własnego pomysłu listu do Mikołaja. Słabsi uczniowie
otrzymują pomocnicze kartki z potrzebnym słownictwem.
Przypomnienie o przecinku przy wyliczaniu. Odczytanie kilku listów.
9. Praca w trzech grupach.
Każdy uczeń losuje kartonik (3 kolory) z działaniem matematycznym – mnożeniem.
Uczniowie dobierają się kolorami. Każda grupa otrzymuje szyfr literowy i
„Mały słownik języka polskiego”.
Członkowie grup obliczają swój wynik, wyszukują w szyfrze literowym swoją literę,
zapisują ją na kartoniku, a potem układają z powstałej rozsypanki literowej hasło:
I grupa – adresat, II grupa – nadawca, III grupa – listy. Wyszukują w słowniku swoje
hasło i prezentują pozostałym uczniom.
10. Wpisanie obok zapisanych wyjaśnień, pojęć: adresat, nadawca, list (przygoto-
wane przez nauczyciela kartki każdemu uczniowi). Wklejenie do zeszytów.
11. Pokaz zaadresowanej koperty. Wskazanie adresu nadawcy, adresata. Omówienie
skrótów adresowych w oparciu o planszę i zapisany przykładowy adres.
12. Adresowanie koperty w oparciu o adres Mikołaja w podręczniku i swój własny adres
zapisany w zeszycie. Sprawdzenie poprawności adresowania.
13. Opowieść ruchowa pt. „Wysyłam list”.
14. Pokaz Mikołaja wykonanego przez nauczyciela z rurki po papierze toaletowym.
Zachęcenie uczniów do wykonania takiej postaci.
15. Wykonanie Mikołaja:
- przygotowanie potrzebnych materiałów, narzędzi i szablonów,
- omówienie sposobu wykonania,
- praca uczniów,
- zorganizowanie wystawki, omówienie prac.
16. Opowiadanie nauczyciela o prezencie, jaki otrzymała od Mikołaja Nutka (kapelusz)
Pokaz kapelusza, mierzenie go.
17. Wprowadzenie pauzy półnutowej:
- skojarzenie kształtu kapelusza z wyglądem pauzy półnutowej,
- przypomnienie, co to jest pauza w muzyce,
- pokaz sposobu pisania pauzy na pięciolinii,
- próby pisania pauzy na pięciolinii w ćwiczeniach,
- rozpoznawanie pauz: ćwierćnutowej i półnutowej.
18. Wyraziste czytanie wiersza „Przyjedź do nas Mikołaju”, krótka analiza treści.
19. Uzupełnianie zapisu rytmu wiersza odpowiednimi wartościami nut i pauz.
Wystukiwanie uzupełnionego rytmu na instrumentach perkusyjnych, rytmiczne
czytanie tekstu wiersza.
20. Podsumowanie zajęć. Odpowiedź na pytanie: Czego nauczyliście się dzisiaj?
21. Dokonanie samooceny uczniów. Każdy wybiera odpowiedni dla siebie kartonik,
wkleja go do zeszytu, a w domu pokoloruje.
Wspaniale pracujesz!
Dobrze pracujesz!
Pracuj więcej!
22.
Pożegnanie się piosenką pt. „Skończyły się zajęcia...”
Opracowanie
scenariusza i prowadzenie zajęć:
mgr
Bernadeta Mariola Sagun