Scenariusz zajęć otwartych dla nauczycieli zespołu
wychowania wczesnoszkolnego w Zespole Szkół w Juchnowcu Górnym prowadzonych
przez Bernadetę Sagun w kl. II
Blok
tematyczny
– Nasze sprawy
Temat
dnia –
Poznajemy Prawa Dziecka
Cele operacyjne
Uczeń:
-wskazuje
charakterystyczne cechy odróżniające mieszkańców różnych części
naszego globu, takie jak: kolor cery,
włosów, oczy,
-
odnajduje na mapie świata miejsca ich zamieszkania,
-
zna i rozumie pięć podstawowych punktów Praw Dziecka,
-
aktywnie uczestniczy w dyskusji na temat Praw Dziecka,
-
dokonuje samodzielnego wyboru najważniejszego jego zdaniem punktu praw dziecka,
-
czyta tekst informacyjny ze zrozumieniem,
-
wie, kto, za co i komu może przyznać Order Uśmiechu,
-
projektuje nową formę plastyczną Orderu Uśmiechu,
-
w sposób doświadczalny precyzuje, jaką wielkością jest m,
-
współpracuje w grupie, w parze,
-
czuje się odpowiedzialny za sukces grupy,
Metody:
-
słowne: rozmowa, praca z tekstem,
-
oglądowe: pokaz, obserwacja,
-
ćwiczeniowe,
-
praktyczne,
-
aktywizujące: problemowa, niedokończonych zdań, hierarchii priorytetów,
Formy:
-
zbiorowa jednolita,
-
zbiorowa zróżnicowana,
-
indywidualna jednolita,
-
grupowa jednolita,
-
praca w parach,
Środki
dydaktyczne:
mapa świata, obrazki dzieci różnych ras, podpisy z nazwami narodowości, kartki
z cechami wyglądu dzieci na obrazkach, karty pracy, prawa dziecka na osobnych
kartkach, cenki samoprzylepne, kartki do losowania z nazwami trzech
narodowości, trzy kartki z informacjami o Orderze Uśmiechu, pytania konkursowe
na paskach papieru, wiersz „Braciszkowie całego świata”, kartonowe kółka,
tasiemki o dł.1 m,
centymetr
krawiecki na każdą ławkę, plastelina, kartki z niedokończonymi zdaniami,
Przebieg
zajęć:
1. Powitanie przybyłych
gości.
2. Zabawa z piłką. Dzieci
siedzą w kole na dywanie, nauczyciel rozpoczyna zabawę:
Podaję piłkę do osoby, która ma np.
czarne, długie włosy. Wywołana osoba podaje piłkę
kolejnej, wymieniając jakąś jej cechę
wyglądu lub charakteru.
3. Oglądanie wyeksponowanych
na tablicy obrazków, przedstawiających charakterystyczne
typy mieszkańców różnych części świata.
Rozmowa na temat różnic w wyglądzie.
Dobieranie narodowości do dziecka na
obrazku (Francuz, Eskimos, Murzyn, Chińczyk).
4. Próby odnalezienia
niektórych charakterystycznych cech antropologicznych (wypisane i
umieszczone na tablicy na kartkach) i
dopasowanie ich do obrazków ( kolor skóry,
kolor włosów, oczy).
5. Praca z mapą:
- odnajdywanie na mapie świata regionów,
które zamieszkują poznane dzieci,
- umieszczenie na mapce konturowej świata
na kartach pracy mieszkańców poznanych
regionów (Murzyn - Afryka, Francuz –
Europa, Chińczyk – Azja,
Eskimos – Grenlandia),
Osoby z trudnościami w nauce otrzymują
mapkę z podpisanymi kontynentami.
- samokontrola wykonanej pracy w oparciu
o sylwety dzieci umieszczone na dużej
mapie świata.
6. Swobodne wypowiedzi na
temat: Czy wszystkie dzieci na świecie są szczęśliwe?
Doprowadzenie
do wniosku, że nie zawsze dorośli dbają o szczęście dzieci.
7. Odczytanie umieszczonych na
tablicy na osobnych kartkach Praw Dziecka.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi,
i mam prawo sam wybierać,
z kim się będę bawić.
Jeśli mama albo tata
już nie mieszka z nami,
nikt nie może mi zabronić
spotkać ich czasami.
Nikt nie może mnie poniżać,
krzywdzić, bić, wyzywać
i każdego mogę zawsze
na ratunek wzywać.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,
mam też prawo do tajemnic
i własnego zdania.
Nikt mnie nie ma prawa
zmuszać do niczego,
a szczególnie do zrobienia
czegoś bardzo niedobrego.
8. Omówienie Praw Dziecka,
indywidualny wybór tego, które jest zdaniem dzieci
najważniejsze – wskazanie go za pomocą
naklejenia na nim cenki.
9. Odczytanie praw w typowanej
kolejności. Przepisanie kaligraficzne najważniejszego
prawa do zeszytu ćwiczeń.
10. Podział uczniów na trzy
grupy.
Każdy uczeń losuje karteczkę z napisaną
narodowością (Murzyn, Chińczyk, Indianin).
Za pomocą gestów ma pokazać kim jest i
odnaleźć swoich „ziomków”. Grupy siadają na
dywanie.
11. Zapowiedź grupowego
konkursu:
- rozdanie grupom kartek z informacją o
Orderze Uśmiechu, z którą należy się
zapoznać
i zapamiętać jak najwięcej (grupa
decyduje o sposobie zapoznania się z
wiadomościami, ma na to ograniczony czas),
- głośne odczytanie informacji przez
wybrane dziecko,
- losowanie przez wyznaczonego członka
grupy pytania i udzielanie na nie odpowiedzi,
- ogłoszenie zwycięskiej grupy,
1. Kto przyznaje Order Uśmiechu?
2. Kto pierwszy wpadł na pomysł, aby przyznawać dorosłym order?
3. Kto opracował projekt orderu?
4. Jak wygląda Order Uśmiechu?
5. Kto pierwszy otrzymał Order Uśmiechu?
6. W jakim państwie wymyślono Order Uśmiechu?
7. Czy Order Uśmiechu jest odznaczeniem międzynarodowym?
8. Jak wygląda uroczystość nadania orderu?
9. Wymień przynajmniej 2 osoby, które dotychczas otrzymały Order Uśmiechu.
10. Ile Orderów Uśmiechu jest rozdzielanych rocznie?
12. Zabawa ruchowa ze śpiewem
„Kto z państwa wie?”
13. Omówienie wyglądu Orderu
Uśmiechu na podstawie ilustracji w ćwiczeniach.
14. Swobodne wypowiedzi na
temat: Jaka powinna być dorosła osoba, aby mogła otrzymać
od ciebie Order Uśmiechu?
15.Wykonanie projektu Orderu
Uśmiechu techniką wyklejania plasteliną przygotowanego,
kartonowego koła z dziurką.
16. Wiadomości praktyczne:
- mierzenie otrzymanej tasiemki ( 1m =
100cm),
- wskazywanie sposobu podziału jej na
połowę przez złożenie na pół i przecięcie,
- mierzenie połówek tasiemki,
sprawdzenie, że jedna druga metra = 50
cm,
17. Założenie tasiemek do
wykonanych orderów. Zorganizowanie wystawki.
18. Przeczytanie wiersza Wandy
Grodzieńskiej „Braciszkowie całego świata”.
Wspólne stwierdzenie, że jest to wołanie
o miłość, pokój i przyjaźń dzieci całego świata.
19. Ewaluacja zajęć.
Dokańczanie w parach rozpoczętych zdań,
odczytanie kilku prac.
Dzisiaj rozmawialiśmy o ...
Najbardziej podobało się nam ...
20. Pożegnanie się z gośćmi
piosenką „Skończyły się zajęcia...”
Opracowanie
scenariusza i prowadzenie zajęć
mgr Bernadeta Sagun