„ORTOGRAFIA NA WESOŁO”- KONKURS DRUŻYN
Miejsce imprezy: sala gimnastyczna
Uczestnicy: uczniowie klas I-III z wychowawczyniami
Czas trwania: 90 min
Cele:
Uczeń:
Ø
utrwala poznane zasady ortograficzne i stosuje je w praktyce,
Ø
weryfikuje swoje umiejętności ortograficzne,
Ø
rozumie konieczność korzystania ze słowników ortograficznych,
Ø
zgodnie współpracuje w grupie,
Ø
ma świadomość, że od dobrej współpracy wszystkich
uczestników zależy sukces drużyny,
Środki dydaktyczne: słowniki ortograficzne, arkusze białego papieru
pakowego, markery, kredki, klej, wizytówki w 6
kolorach, litery na kartonikach, oznakowane kolorami kartki do pisemnych
konkurencji, zagadki na paskach papieru, plansze z naklejonymi wyrazami dla VI
grup, plansza do punktacji, wydrukowany tekst pisania z pamięci, drobne
upominki zwycięzcom, piosenka „Klik uczy ortografii”.
I. Przygotowanie:
1.
Omówienie
przebiegu konkursu na spotkaniu zespołu samokształceniowego.
2.
Wykonanie
wizytówek w sześciu kolorach – podział każdej klasy
na 6 grup.
3.
Powołanie jury i
opracowanie karty do punktacji.
II. Przebieg:
1. Powitanie: (Osoby, które
czują się powitane machają do prowadzącej)
Witam
tych, którym zdarza się popełniać błędy podczas pisania.
Witam
tych, którzy piszą bezbłędnie.
Witam
tych, których imię i nazwisko pisze się wielka literą.
Witam
tych, których wizytówki są w kolorze żółtym.(Wymieniamy
wszystkie kolejne kolory.)
2. Przedstawienie
celu spotkania.
3. Przedstawienie
jury i zasad oceniania.
4. Podział
wszystkich uczniów na sześć drużyn wg
koloru wizytówki.
Dzieci siadają na oznaczonych siedziskach słuchając piosenki „Klik uczy
ortografii”.
5. Losowanie
nauczycieli-opiekunów do
poszczególnych drużyn. Nauczyciele losują kolor i zajmują miejsce przy swojej
drużynie.
6. Losowanie przez przedstawicieli drużyn liter: ó, u, h,
ch, ż, rz
7. Wymyślenie, z wylosowaną literą, nazwy dla drużyny i zapisanie jej na swojej dużej wizytówce. (1 p.)
8. Uzasadnianie
pisowni wskazanych wyrazów. Zapisanie
zasady ortograficznej decydującej o pisowni tych wyrazów. Zaprezentowanie
swoich prac (zawieszenie na sznurku spinaczami do bielizny
i odczytanie). (2 p.)
I grupa mróz lód piórko ogród łóżko stwór siódmy mówił skrót |
II grupa ujrzał drzewo brzoza grzeje patrzy krzak przy chrzest wrzask |
III grupa ważyć pieniężny bliżej drużyna wożę wyżej książka uważny |
IV grupa żołnierz w jeziorze w garze morze w parze chorzy stworzyć rowerzysta oparzyć |
V grupa groch kielich mech strych śmiech strach ucho sucho piechota |
VI grupa ciasto konie ciemno zioła ślimak pić nić ćma bańka |
9. Przypomnienie funkcji
słownika ortograficznego i sposobu wyszukiwania w nim wyrazów.
10.
Losowanie
liter (po 6 dla każdej drużyny). Na sygnał, dzieci z literami ustawiają się
przed swoją drużyną w kolejności
alfabetycznej. (1 p.)
11.
Wybór
przedstawicieli drużyn - wyszukiwanie wskazanego
wyrazu
w słowniczku ortograficznym. (1 p. dla najszybszej
osoby)
12.
Wykonanie przez drużyny ilustrowanego słowniczka
ortograficznego (wyrazy z wylosowaną
na początku literą). Podpisane ilustracje muszą być naklejone na otrzymanych
planszach w kolejności alfabetycznej! (2p. za właściwą
kolejność,1 p. za każdy dobrze podpisany i zilustrowany wyraz)
13.
Drużynowe pisanie z pamięci.
4-osobowe
reprezentacje drużyn muszą bezbłędnie napisać tekst
z trudnościami ortograficznymi. Tekst leży w pewnej odległości od drużyn (każda drużyna ma swój tekst). Zawodnicy
biegnąc do tekstu, pojedynczo, odczytują i zapamiętują kolejne wyrazy. Po
powrocie dyktują osobie piszącej. Wówczas może biec kolejna osoba. Tekst
dyktanda sprawdza jury. (za każdy błąd ortograficzny
odejmujemy 1 p.)
Tekst :
Nastała
zima. Mróz i śnieg dokuczają zwierzętom. Harcerze zawiesili
w ogródku ptasią stołówkę.
14.
Odgadywanie zagadek – zapisanie rozwiązania na kartce. (1p.
poprawne odgadnięcie i 1p. za poprawny zapis)
Kolorowe mam drewienko, chcesz mną pisać, zaostrz
cienko.
Mają cztery struny. Gdy użyjesz smyczka, rozlegnie
się wkoło wesoła muzyczka.
Pełznie wśród trawy, w kłębek się zwija. Gdy ją
zobaczysz, z daleka omijaj.
Mają mnie strażacy, kiedy dom się pali, abym
chronił głowę, gdy belka się wali.
Rośnie krzywo nad strumykiem, gałązkami wodę trąca
i choć łez nie roni, mówią, że płacząca.
Wiatr drzewa wyrwać nie może, bo je mocno
trzyma...
Żółty, słodki, w smaku miły, z kwiatów pszczółki
go zrobiły.
15.
Podliczenie punktów, ogłoszenie przez jury wyników,
nagrodzenie zwycięzców.
Podczas pracy jury dzieci
uczą się wierszyków ortograficznych:
Ja Wielka Litera
Kłaniam ci się nisko
Napisz mnie, gdy piszesz
Imię i nazwisko
i po kropce mnie napisz
bo powiem, że się gapisz.
Ta zabawa to ho, ho
Tu się "ó" zamienia w "o".
16.
Pożegnanie uczestników zabawy.
Opracowanie scenariusza :
mgr
Bernadeta Mariola Sagun
nauczycielka kształcenia
zintegrowanego
w ZS w Juchnowcu Górnym