SCENARIUSZ
GODZINY WYCHOWAWCZEJ DLA KLAS IV - VI
POŚWIĘCONEJ PROPAGOWANIU WIEDZY O TEATRZE
r. szk. 2006/2007
Temat: Magia
teatru.
Czas trwania zajęć – 2 godziny lekcyjne.
Cele ogólne:
Uczeń:
Cele szczegółowe:
Uczeń:
Formy pracy:
- indywidualna,
-
grupowa,
-
zbiorowa.
Metody pracy:
-
pogadanka,
-
metoda słoneczka,
-
praca pod kierunkiem.
Środki dydaktyczne:
- rozsypanka złożona z pojęć i wyjaśnień,
-
kartka z krótkim omówieniem spektaklu i ćwiczeniami,
- kartka
ze słoneczkiem (ewentualnie).
SCENARIUSZ OPRACOWAŁA ALICJA
E. BORCHERT
TOK
LEKCJI
I
GODZINA LEKCYJNA
I WPROWADZENIE
Wprowadzenie w problematykę lekcji. (pogadanka)
-
Kto był ostatnio w teatrze? Na jakiej sztuce?
-
Dlaczego ludzie tak rzadko chodzą do teatru?
-
Czym się różni teatr od kina? (np. co się ogląda, jak należy się ubrać, czy można
jeść, czym się różni gra aktorów teatralnych od aktorów filmowych)
-
Jakie teatry są w Białymstoku? (Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki,
Teatr Lalek)
-
Skąd można czerpać informacje na temat repertuaru (tego, jakie sztuki są
wystawiane) teatru?
(z
gazet, z informatorów konkretnych teatrów, ze stron internetowych:
www.btl.bialystok.pl; www.teatrdramatyczny.bialystok.pl)
II OPRACOWANIE NOWEGO MATERIAŁU
1. Podanie tematu lekcji: Magia teatru.
2. Ustalenie cech aktora. (metoda słoneczka)
Nauczyciel rysuje na tablicy słoneczko – na tarczy zapisuje
słowo AKTOR, zaś przy promykach uczniowie dopisują poszczególne cechy
aktora, np.:
3. Utrwalenie podstawowych terminów
związanych z teatrem. (praca pod kierunkiem nauczyciela)
Każda grupa (4-5 osobowa) otrzymuje koperty z karteczkami (ZAŁĄCZNIK
NR 1), na których zapisane są pojęcia związane z
teatrem oraz ich wyjaśnienia. Zadaniem grup jest poprawne połączenie pojęć z
ich wyjaśnieniem.
Nauczyciel odczytuje rozwiązania.
Liderzy grup stawiają po jednym punkcie przy poprawnie połączonych
pojęciach z wyjaśnieniami, po czym podliczają punkty z tego zadania i doliczają
punkty za szybkość wykonania zadania (grupa, która pierwsza poprawnie
wykona zadanie otrzymuje 3 dodatkowe punkty, grupa, która jako druga
wykona zadanie uzyskuje 2 dodatkowe punkty, zaś grupa, która jako trzecia
wykona zadanie uzyskuje 1 punkt).
4. Uczniowie czytają krótkie omówienie
spektaklu, z którego mają wypisać podstawowe informacje
o opisanym przedstawieniu.
(praca pod kierunkiem
nauczyciela)
ZAŁĄCZNIK NR 2
Uczeń, który najszybciej wykonał zadanie,
odczytuje odpowiedzi, a pozostali uczniowie sprawdzają poprawność wykonania
zadania.
5. Uczniowie układają teatralny savoir-vivre, czyli zasady
właściwego zachowywania się w teatrze.
(praca pod kierunkiem
nauczyciela)
Nauczyciel zapisuje na tablicy propozycje uczniów, np.: nie wolno
pić i jeść, nie należy rozmawiać, nie wolno przeszkadzać innym, należy się
ładnie ubrać.
II
GODZINA LEKCYJNA
6. Przygotowanie afiszów teatralnych do
wybranej przez grupę baśni.
Elementy składowe afisza:
-
tytuł i autor baśni,
-
data, godzina i miejsce wystawienia przedstawienia,
-
imię i nazwisko reżysera sztuki,
-
imię i nazwisko aktora, który jest odtwórcą roli głównej,
-
ilustracja do baśni, zajmująca zazwyczaj cały afisz.
III
PODSUMOWANIE
Nauczyciel
przypomina, że teatr jest miejscem uroczystym , a wizyta w nim powinna być dla
widzów czymś ważnym. Przypomina, jak powinien być ubrany i jak powinien się
zachowywać widz w teatrze.
ZAŁĄCZNIK NR 1 (materiał
należy porozcinać)
INSPICJENT |
czuwa
nad techniczną stroną przedstawienia (zmianą dekoracji, kurtyną, kolejnością
wychodzenia aktorów ) |
KURTYNA |
ruchoma
zasłona oddzielająca scenę od widowni |
KOMPOZYTOR |
twórca
muzyki w teatrze |
SCENOGRAF |
osoba
odpowiedzialna za opracowanie plastyczne przedstawienia (dekoracje, wnętrza) |
DRAMATURG |
pisze
sztuki teatralne |
SUFLER |
podpowiada
aktorowi tekst podczas przedstawienia |
AKT |
część
sztuki teatralnej wyodrębniona konstrukcyjnie i kompozycyjnie |
SCENARZYSTA |
osoba
przygotowująca tekst przedstawienia rozpisany na dialogi |
REKWIZYT |
przedmiot
używany na scenie podczas przedstawienia |
KULISY |
niewidoczna
dla widzów część sceny |
SCENA |
miejsce,
gdzie grają aktorzy; zwykle oddzielone od widowni kurtyną |
ANTRAKT |
przerwa
między aktami |
DIALOG |
rozmowa
aktorów na scenie |
REŻYSER |
tworzy
całość przedstawienia, kieruje jego wystawieniem |
CHARAKTERYZATOR |
zmienia
wygląd aktorów |
AKTOR |
osoba
grająca jakąś rolę, wcielająca się w różne postacie literackie |
KOSTIUM |
strój
aktora |
ZAŁĄCZNIK NR 2
Uważnie przeczytaj poniższe omówienie
spektaklu:
________________________________________________________________________________________________