KONKURS CICHEGO CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM
DLA UCZNIÓW KLAS
I - III SZKOŁY PODSTAWOWEJ
MIEJSCE: BIBLIOTEKA SZKOLNA
ORGANIZATORZY: nauczycielka kształcenia zintegrowanego Bernadeta Sagun
nauczyciel bibliotekarz Anna Kieczka
CELE OGÓLNE:
1.
Doskonalenie umiejętności cichego czytania ze
zrozumieniem
2.
Kształtowanie umiejętności koncentracji
CELE OPERACYJNE
Uczeń:
-
rozumie informacje
podane w tekście
-
rozumie związki
frazeologiczne zawarte w
tekście
-
rozumie myśl
przewodnią tekstu
-
rozumie synonimy
i antonimy
-
wyjaśnia przyczyny
i skutki sytuacji,
zjawisk opisanych w
tekście
-
podaje przypuszczalne motywy działania lub
zachowania
- ocenia czytany tekst, wykrywa błędy i niekonsekwencje
PRZEBIEG KONKURSU
I etap
Eliminacje klasowe mające na
celu ustalenie trzyosobowych reprezentacji do
etapu szkolnego.
II etap
Przebieg
konkursu cichego czytania ze zrozumieniem
na etapie
szkolnym
Przygotowanie
biblioteki szkolnej na konkurs:
·
wykonanie
okolicznościowej dekoracji ( napis: I SZKOLNY KONKURS CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM i hasło: CZYTANIE POMAGA ZROZUMIEĆ SIEBIE I ŚWIAT),
·
przygotowanie
uczestnikom pojedynczych, ponumerowanych stolików,
·
wywieszenie
informacji, przy których stolikach siedzą poszczególni uczestnicy (dziecko
odszukuje na liście swoje nazwisko i numer stolika i zajmuje swoje miejsce)
·
przygotowanie
miejsca pracy jury,
Przebieg konkursu:
·
powitanie
uczestników, jury,
·
przedstawienie
jury,
·
podanie
celu przeprowadzenia konkursu (wyłonienie najlepiej czytających uczniów z klas
I, II, III oraz najlepiej czytającej klasy)
·
omówienie
zasad obowiązujących przy wypełnianiu konkursowego testu:
1.
zaprezentowanie
testu,
2.
omówienie
z czego się składa (karta pracy i osobno tekst do samodzielnego, cichego
czytania),
3.
wyjaśnienie
sposobu wypełnienia (długopisem, tylko jedna odpowiedź poprawna, odpowiadamy
kolejno na pytania, w razie trudności przechodzimy do następnego i wracamy do
niego na koniec pracy, w razie pomyłkowego oznaczenia odpowiedzi należy zawołać
nauczyciela, by ten pomyłkę odpowiednio zaznaczył),
4.
prośba
o nie porozumiewanie się,
5.
wyjaśnienie,
że skończony test należy oddać nauczycielowi, który odnotuje na nim kolejność
wpłynięcia pracy, gdyż
w przypadku jednakowej ilości punktów
zdobytych za test,
zwycięży
osoba, która wcześniej odda pracę,
·
ustalenie
limitu czasu pracy ( ok.40 minut, do dzwonka
na
przerwę),
·
zapowiedź
ogłoszenia wyników konkursu kolejnego dnia,
·
rozdanie
kart pracy i tekstów,
·
poinformowanie
o konieczności starannego podpisania pracy imieniem i nazwiskiem oraz podanie
klasy i daty (skrótowy zapis daty jest na dekoracji),
·
samodzielna
praca uczestników pod czujnym okiem komisji,
·
po
napisaniu i oddaniu pracy uczestnicy spokojnie wracają
do swoich
klas (informacja o tym jest na końcu testu),
·
z
chwilą oddania ostatniej pracy, bądź upływu czasu, część konkursowa jest
zamknięta, a do pracy przystępuje komisja sprawdzająca prace,
·
sporządzenie
przez komisję listy laureatów,
·
komputerowe
wypisanie dyplomów,
·
wyszukanie
sponsora, który ufunduje nagrody,
·
zorganizowanie
apelu klas I-III na korytarzu szkolnym,
·
ogłoszenie
laureatów konkursu,
Proponowany test jest testem
różnicującym, zawierającym zadania z poziomów wyższych, do wykorzystania w
konkursie cichego czytania ze zrozumieniem.
Zawiera 26 zadań dotyczących
następujących treści kształcenia: rozumienie tekstu – czytanie twórcze i
krytyczne.
W
pierwszej części testu są zadania zamknięte, w drugiej – otwarte.
Do przeprowadzenia testu każdy uczeń
powinien przygotować długopis.
Polecenia w teście dziecko czyta
samodzielnie.
Proponowany test jest testem szybkości – przewidziany czas pracy to 40 minut.
Sowy
Sowy żyją inaczej niż reszta skrzydlatych mieszkańców Ziemi. Dlatego też
od dawna ciekawiły, ale i niepokoiły ludzi. Duży kulisty łebek, wielkie, okrągłe oczy i dziób pośrodku niby wielki zakrzywiony nochal – przypominają
ludzką twarz.. Być może dlatego sowa jest symbolem mądrości.
Dawniej opinie o sowach nie były miłe. Ponieważ sowy prowadzą nocne, tajemnicze życie, ludzie przypuszczali, że ptaki te związały się ze złymi mocami. Były to oczywiście zwykłe bajki szkodzące tym łagodnym ptakom, które niszczą wiele szkodników.
Ciekawą sową jest puchacz. Puchacz to prawdziwy sowi olbrzym. Najmniejszą ze znanych sów jest sóweczka. Sóweczka jest nieco większa
od wróbla. Maleńkie sóweczki są rzadkimi gośćmi w naszym kraju.
Sowy żywią się głównie małymi gryzoniami, takimi jak myszy i norniki,
ale nie gardzą również małymi ptakami. Sowy to ptaki ciekawe i pożyteczne,
ale niestety jest ich u nas niewiele.
Skąd ja to wszystko wiem? Dopuściły mnie te interesujące ptaki do swoich tajemnic. Zaufały człowiekowi.
( wg A. Siwkiewicz,
„Płomyczek” 1983 , nr 5 )
Czytam cicho ze zrozumieniem
konkurs klas I-III
imię
i nazwisko
.......................................................................... klasa
.............
data ................................
Przeczytaj uważnie opowiadanie „Sowy” (zamieszczone na
osobnej kartce) i rozwiąż zamieszczone poniżej zadania. Tylko jedna odpowiedź
w każdym zadaniu jest
poprawna. Wybierz ją i podkreśl. Możesz czytać opowiadanie tyle razy,
ile zechcesz. Powodzenia!
1. Skrzydlaci mieszkańcy Ziemi to
C. Norniki
2. Łebek sowy jest kulisty, to znaczy, że
A. Jest zakrzywiony
B. Jest podobny do kuli
C. Jest bardzo duży
D. Jest podobny do trójkąta
3. Do wyrazu ciekawy dobierz wyraz o
znaczeniu przeciwnym
A. Nieciekawy
B. Niemiły
C. Mały
D. Nocny
4. Dawniej opowiadano o sowach zwykłe bajki,
czyli historie
A. Zmyślone i niemiłe
B. Wesołe i długie
C. Smutne i tajemnicze
D. Krótkie i żartobliwe
5. Sowy nie gardzą małymi ptakami, to znaczy,
że
B. Żywią się takimi ptakami
C. Razem niszczą szkodniki
6. Wyraz drobne można zastąpić wyrazami
A. Małe, niewielkie
B. Duże, wielkie
D. Miłe, ciekawe
7. Autor pisząc, że puchacz to sowi olbrzym,
miał na myśli, że
A. Jest to największy ptak
B. Jest to największa sowa
C. Jest tej wielkości co
wróbel
8. Dziób sowy przypomina
A. Kulisty łebek
C. Cienki pazur
D. Zakrzywiony nochal
9. Z tekstu wynika, że puchacz różni się od sóweczki
A. Upierzeniem
B. Wielkością
C. Kolorem
D. Sposobem odżywiania
10. Głównym pokarmem sów są
A. Małe żabki i ślimaki
B. Różne rośliny i gryzonie
D. Myszy i norniki
11. Sowy tępią szkodniki
A. Rano
B. W południe
C. Po południu
D. Nocą
12. Autor powiedział nam o
A. Puchaczu i gołębiach
B. Sóweczce i gryzoniach
C. Wesołych wróblach
D. Ciekawym życiu sów
13. Autor opowiadania chce nas
A. Rozbawić tym opowiadaniem
C. Przestraszyć tymi ptakami
14. Z opowiadania dowiedzieliśmy się, że
A. Sowy napadają na ludzi
B. Sowy są mądre, ale nie
można im ufać
C. Sowy przynoszą wiele
radości dzieciom
15. Autor- opowiadając o sowach – chce nas
A. Ostrzec przed tymi
nocnymi ptakami
B. Zachęcić do hodowli tych
ptaków
C. Zachęcić do poznania
innych ptaków
D. Wzruszyć smutnym życiem
sóweczki
16. Autor dużo wie o sowach, ponieważ
A. Interesują go tylko
puchacze
C. Dokarmia sowy
D. Poznał życie sów
17. Z opowiadania można wyciągnąć wniosek, że autor
A. Niepokoi się losem sów
B. Boi się puchacza
C. Zachęca do tępienia sów
D. Jest przyjacielem sów
18. Z opowiadania wynika, że sowy należy
A. Opisać
B. Chronić
D. Tępić
19. Sowy to ptaki pożyteczne, ponieważ
A. Są symbolami mądrości
B. Są interesujące i łagodne
C. Zaufały człowiekowi
20. Z ostatniego fragmentu wynika, że
A. Sowy pilnie strzegą
swoich tajemnic
B. Sowy wymagają troskliwej
opieki
C. Dokarmiając ptaki poznajemy ich tajemnice
Przeczytaj poniższy tekst i skreśl wyrazy, które nie pasują.
Wzór: Latem zamarza woda w
rzekach.
Sowy to ssaki mieszkające w lasach. W
dzień polują, a w nocy
są
aktywne. Najczęściej chwytają małe gryzonie, a ich przysmakiem są gęsi. Sowy
tępią szkodniki, dlatego też nie są pożyteczne.
W
Polsce najmniejszą sową jest puchacz. Jej większym kuzynem jest sóweczka.
Test opracowano na podstawie
materiałów Ełckiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli
Kryteria oceny
Część I:
odpowiedź poprawna - 1 pkt.
brak odpowiedzi, zła odpowiedź - 0 pkt.
Część II:
za każdą wskazaną niekonsekwencję – 1 pkt.
pominięta niekonsekwencja – 0 pkt.
źle wskazana niekonsekwencja – minus 1 pkt.
wynik maksymalny – 6
pkt.
Łączny (I, II
część) maksymalny wynik – 26 pkt.
Część I:
1.
D 2. B 3. A 4. A 5. B 6. A 7. B 8. D 9. B 10. D |
11. D 12. D 13. D 14. D 15. C 16. D 17. D 18. B 19. D 20. A |
Część II:
Sowy
to ssaki mieszkające w lasach. W dzień polują, a w nocy
są
aktywne. Najczęściej chwytają małe gryzonie, a ich przysmakiem są gęsi.
Sowy tępią szkodniki, dlatego też nie są pożyteczne.
W
Polsce najmniejszą sową jest puchacz. Jego większym kuzynem jest
sóweczka.
Pomysł,
opracowanie materiałów i przeprowadzenie konkursu:
nauczycielka
kształcenia zintegrowanego Bernadeta Sagun
nauczyciel
bibliotekarz Anna Kieczka
z Zespołu Szkół w Juchnowcu Górnym