SPECULUM Drukuj
Wpisany przez Monika Żochowska   

 

SPECULUM - projekt realizowany w ramach Programu Edukacja Kulturalna ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

Koordynator projektu: pani Bożena Cylko – Dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej w Juchnowcu Kościelnym

Partner projektu: Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki w Juchnowcu Górnym

Uczestnicy projektu: grupa teatralna „Lustro” - 17 uczniów klas VII, VIII (Anna Bieryło, Natalia Cylwik, Aleksandra Orzełek, Jagoda Radziewicz, Dominika Sołtan, Franciszek Korzeniecki, Gabriela Bieryło, Marcin Kowalski, Dominika Kozioł, Julia Krasowska, Julita Matys, Wiktoria Mróz, Anna Pełszyńska, Anna Urbańska, Natalia KorytkowskA, Paulina Drozdowicz, Jakub Matys) + pomoc techniczna przy spektaklu (Tomasz Macutkiewicz, Rafał Lewko)

Opiekun grupy teatralnej: pani Monika Żochowska

Strona techniczna spektaklu: pan Krzysztof Grzegorczyk, pan Igor Dacewicz

Strona plastyczna projektu: absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu – pani Anna Radziewicz

Oprawa muzyczna spektaklu: pan Patryk Ołdziejewski, pani Iwona Dudzik wraz ze szkolnym chórem

Współpraca w ramach projektu: Białostocki Teatru Dramatyczny (pan Patryk Ołdziejewski, pan Marek Tyszkiewicz), Białostocki Teatr Lalek, Teatr Wierszalin w Supraślu, Teatr Roma w Warszawie, szkoła tańca Danceoffnia (pani Grażyna Stanisławska, pani Dorota Baranowska), Muzeum Historyczne w Białymstoku (pan Marcin Koziński), Wydział Architektury Politechniki Białostockiej (pan Tomasz Matys), Loesje (pani Marta Twarowska), RPG (pan Rafał Żukowski), Ośrodek Kultury w gminie Juchnowiec Kościelny, Parafia pw. Świętej Trójcy w Juchnowcu Kościelnym

Czas trwania projektu: czerwiec – grudzień 2019

Opis projektu: Od czerwca do grudnia 2019 roku grupa teatralna “Lustro” przeżyła niezapomnianą przygodę, której zwieńczeniem było przygotowanie Jasełkowego – bardzo nowoczesnego spektaklu pt. „1:0”, który został zaprezentowany szerokiej publiczności lokalnej i szkolnej (19 grudnia w Ośrodku Kultury w gminie Juchnowiec Kościelny podczas podsumowania projektu oraz 20 grudnia podczas Szkolnej Wigilii). W jego przygotowanie włączyli się profesjonalni instruktorzy teatralni, aktorzy, choreografowie taneczni, artysta plastyk, mistrz gier fabularnych, architekci. Młodzież przez kilka miesięcy intensywnie pracowała nad udoskonaleniem swojej gry aktorskiej, a także nawyków prawidłowego mówienia, świadomego operowania głosem. Nauczyła się wyrażać siebie poprzez taniec rozumiany bardzo szeroko jako mowa ciała, oddech, gest, postawa. Na własnym przykładzie dostrzegła związek ciała, ruchu z myślą, poznała sposób reakcji ciała na emocje oraz wydobyła emocje, które są ważnym elementem ruchu scenicznego. Adepci sztuki aktorskiej opracowali własne projekty makijażu artystycznego, kostiumów oraz scenografii, poznali kulisy i historię teatru, jednym słowem - “prawdziwe” zaplecze teatralne w celu osiągnięcia konkretnego efektu artystycznego i wizualnego. Ponadto rozwinęli swoją wyobraźnię podczas warsztatów kreatywnego pisania metodą Loesje oraz uczestnicząc w sesji RPG. Na jednych z zajęć z zakresu historii teatru stworzyli swoiste Muzeum Min. Młodzi aktorzy mieli okazję zwiedzić świątynie sztuki teatralnej („Hobbit” w Białostockim Teatrze Dramatycznym, „Dzikie serce” w BTL-u, „Aida” w warszawskim Teatrze Roma) – poznając tym samym różne formy sztuki teatralnej. Dla młodych twórców udział w projekcie był również szansą na sprawdzenie się podczas pracy zespołowej, nauką empatii, odpowiedzialności, dyscypliny oraz wyzwoleniem swego potencjału stymulowanego poprzez nowatorskie metody i formy pracy. W trakcie trwania projektu każdy z uczestników współtworzył vloga, który będzie materiałem dokumentującym przebieg wszystkich działań. Teatralne zmagania uczestników projektu można śledzić na stronie Gminnej Biblioteki Publicznej w Juchnowcu Kościelnym w zakładce SPECULUM: http://speculum.bibliotekajuchnowiec.pl/. “Zabawa w teatr” w juchnowieckiej bibliotece była więc okazją do nieszablonowego i odmiennego od proponowanego w szkole spotkania z literaturą, podnoszeniem kompetencji w zakresie interpretacji tekstu – zwłaszcza tekstu artystycznego, a także atrakcyjnym narzędziem pomocnym w rozbudzaniu czytelniczych potrzeb i gustów.

Niezapomniana teatralna przygoda z pewnością nie skończyła się wraz z zakończeniem projektu, ponieważ głęboko wierzymy, że odcisnęła trwały ślad nie tylko w postaci vlogowych nagrań oraz zdjęć, ale przede wszystkim głęboko poruszyła ich świat emocji, a także ukształtowała konkretne umiejętności przydatne w dalszym życiu młodych ludzi.