Młodzież realizująca projekt „Speculum” dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego 19 oraz 20 września 2019 roku uczestniczyła w profesjonalnych sesjach RPG przeprowadzonych przez Mistrza Gry – pana Rafała Żukowskiego. 17 uczniów naszej szkoły – twórców grupy teatralnej „Lustro”, zostało podzielonych na 3 grupy, które przeżyły niezapomnianą przygodę z grami fabularnymi. Wszystkich, którzy chcą się dowiedzieć, z czym to się je, odsyłamy na stronę projektu, gdzie znajduje się szczegółowy opis tego wydarzenia: http://speculum.bibliotekajuchnowiec.pl/2019/10/24/warsztaty-rpg-z-panem-rafalem/
Grupa teatralna „Lustro” uczestnicząca w projekcie „Speculum” dofinansowanym ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury miała okazję poznać tajniki teatru od strony plastycznej. Uczniowie klas VII i VIII wzięli udział w licznych warsztatach prowadzonych przez absolwentkę Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu – panią Annę Radziewicz. W ramach zajęć „Artysta-Plastyk – ja mam nim być?” uczestnicy projektu nauczyli się – krok po kroku – jak tworzyć oprawę plastyczną widowiska scenicznego, w wyniku czego stworzyli własną scenografię, która została potem wykorzystana w spektaklu finałowym. Warsztat „Bal manekinów” – trzeba je wystroić i umalować!” miał na celu zaznajomienie dzieci z gminy Juchnowiec Kościelny z tajnikami charakteryzacji i uświadomienie im, jak ważną rolę w przedstawieniu, oprócz zdolności aktorskich, wokalnych i tanecznych, odgrywa właściwa prezencja. Informacje praktyczne z zakresu przygotowania kostiumów, doboru właściwej fryzury i makijażu oraz licznych tricków z dziedziny mody i urody, które profesjonalistom z branży teatralno-artystycznej na co dzień ułatwiają życie, uczestnicy „Speculum” wykorzystali potem w praktyce podczas autorskiego przedstawienia. W trakcie zajęć początkującym aktorom przekazano m.in. wiedzę o kosmetykach i innych specyfikach, które sprawiały, że odgrywane przez nich postaci wyglądały całkowicie naturalnie. Młodzi twórcy teatru współtworzyli więc magię teatru od strony plastycznej na wszystkich etapach – od pomysłu do realizacji.
20 listopada 2019 roku młodzież realizująca projekt “Speculum” wybrała się pod opieką koordynatora projektu – pani Bożeny Cylko oraz opiekuna grupy teatralnej “Lustro” - pani Moniki Żochowskiej na teatralną przygodę do Warszawskiego Teatru Roma na musical “Aida”. Trudy kilkugodzinnej podróży do Warszawy i z powrotem do Juchnowca Kościelnego oraz późny, nocny powrót do domu zostały zrekompensowane przez niezwykłe widowisko. “Aida” zachwyciła nas od pierwszych chwil przepiękną muzyką, śpiewem i grą aktorów, energicznymi układami tanecznymi, pełną plastycznych obrazów scenografią. Za serca chwytała również emocjonująca historia nubijskiej księżniczki wziętej do niewoli przez Egipcjan i Radamesa - kapitana egipskiej armii zaręczonego z Amneris, córką faraona. Zakazana miłość, która rodzi się między tytułową Aidą a księciem, a także dramatyczne wybory bohaterów wyrażane w pełnych napięcia formach liryczno-muzycznych głęboko poruszały najgłębsze pokłady emocji. Zważywszy na to, że tuż przed opuszczeniem autokaru usłyszeliśmy w radiu utwór Eltona Johna – twórcy muzyki do spektaklu uznaliśmy, że nasza wyprawa nie była przypadkowa. Pobudziła nasz apetyt na nowe doznania teatralne, a także zmotywowała do wytężonej pracy nad naszym wigilijnym przedstawieniem.
Od września do grudnia 2019 roku nasza szkoła miała okazję gościć w naszych progach aktorów Teatru Dramatycznego im. A. Węgierki w Białymstoku – pana Patryka Ołdziejewskiego oraz pana Marka Tyszkiewicza. A to wszystko za sprawą realizowanego we współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Juchnowcu Kościelnym projektu „Speculum” dofinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Warsztaty są swoistą szkołą „czarodziejów wyobraźni”, którzy pracując z uczniami klas VII oraz VIII wydobywają z nich cały teatralny potencjał. W ramach zajęć z aktorami młodzież z grupy teatralnej „Lustro” przygotowuje się do zaprezentowania przedstawienia wigilijnego. Uczestnicy projektu doskonalą umiejętność wyrażania emocji poprzez zastosowanie odpowiednio dobranych technik gry z użyciem gestu, dźwięku i mimiki. Specjaliści przepracowują z młodymi aktorami wszystko, co w wyrażaniu siebie na scenie jest najważniejsze: od wczuwania się w rolę odgrywanego bohatera poprzez techniki ułatwiające odczuwanie i przekazywanie jego emocji i wewnętrznych rozterek aż po współpracę sceniczną z innymi uczestnikami spektaklu. Wśród licznych tematów, które aktorzy przećwiczyli z młodzieżą znalazły się m.in. techniki improwizacyjne, emisja głosu, interpretacja tekstów, budowanie dialogów czy nadawanie odgrywanym postaciom charakterystycznego rysu i pogłębianie ich psychologicznej złożoności. Efekty współpracy doświadczonych oraz początkujących aktorów będziemy mogli podziwiać w grudniu podczas prezentacji spektaklu Jasełkowego.
Po raz drugi Zespół Szkół w Turośni Kościelnej organizował przegląd przedstawień świątecznych, w tym roku pod nieco przewrotnym (wobec otaczającej aury) hasłem „Płatki śniegu wokół nas”. Uczniowie naszej szkoły z grupy teatralnej „Lustro” pod opieką p. Moniki Żochowskiej brawurowo zaprezentowali walkę dobra ze złem w spektaklu „1:0”. Teatr szkolny „Turgina” z Turośni Kościelnej pod opieką p. Beatrycze Smaszcz oraz p. Katarzyny Rodziewicz czarował widownię w baśni „Królowa Śniegu”. Teatr „Dolniaki” ze Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Turośni Dolnej pod opieką p. Haliny Szekalskiej i p. Moniki Leszczyńskiej przedstawił tradycyjną „Patorałkę”. Uczniowie Szkoły Podstawowej im. Leonarda Prystroma w Tołczach pod opieką ks. Andrzeja Bojarzyńskiego przygotowali nieco uwspółcześnioną wersję Jasełek. Spotkanie pozwoliło dzieciom i młodzieży zobaczyć, jak pracują i po jakie pomysły sięgają ich rówieśnicy oraz sprawiło, że nawiązały się nowe znajomości pomiędzy uczniami sąsiadujących szkół.
Wpisany przez Agnieszka Skarżyńska, Anna Wysocka – Borys, Anna Skorulska
Choć styczeń to miesiąc zimowy i z reguły pełen mroźnych chwil, są w nim jednak takie dwa dni, jedyne dwa dni w roku, kiedy każdemu robi się cieplej na sercu - to Święto naszych Kochanych Babć i Dziadków. Kiedyś każdy z nas był dzieckiem i pamięta, jak ważną rolę w naszym życiu odgrywają dziadkowie. Tak naprawdę oni każdego dnia troszczą się o swoje wnuki i myślą o nich. To babcia i dziadek potrafią cierpliwie wysłuchać zwierzeń i marzeń, które rodzą się w małych główkach dzieci.
Dzień Babci i Dzień Dziadka to stała uroczystość wpisana w kalendarz naszej szkoły. W tym roku te ważne dni świętowaliśmy 17 stycznia. Licznie przybyli goście zasiedli na przygotowanych dla nich miejscach i z niecierpliwością czekali na rozpoczęcie występu swoich wnucząt. Na twarzach dzieci widać było ogromną radość oraz skupienie. Dzieci zaprezentowały program artystyczny, a następnie wręczyły własnoręcznie wykonane prezenty dla swoich ukochanych Babć i Dziadków. Wszyscy z dumą patrzyli na swoje wnuczęta, które włożyły wiele wysiłku w to, aby jak najlepiej wyrazić swoją miłość i szacunek. Gościom towarzyszyły radość, uśmiech oraz łzy wzruszenia. Następnie dziadkowie uczestniczyli w przygotowanych dla nich konkursach i, trzeba dodać, świetnie sobie radzili. Następnie zostali zaproszeni na przygotowany z tej okazji słodki poczęstunek.
Spotkanie uświetnił również występ naszego szkolnego Dziecięcego Zespołu Ludowego „Jarzębinki”. Tegoroczną uroczystość przygotowały wychowawczynie klas II - p. Agnieszka Skarżyńska, p. Anna Wysocka – Borys oraz p. Anna Skorulska.
Mamy nadzieję, że ten dzień na długo pozostanie w pamięci zarówno dzieci jak i dziadków!
16 grudnia 2019 r. został rozstrzygnięty szkolny konkurs na "Najpiękniejszą bombkę i stroik bożonarodzeniowy". Konkurs odbył się w dwóch kategoriach - indywidualnej i rodzinnej.
Zgłoszono wiele pięknych prac, więc jurorki miały twardy orzech do zgryzienia z wyborem tych "naj...". Ostatecznie jury w składzie: wicedyrektor Teresa Radziewicz oraz p. Katarzyna Chrościcka, Monika Kaliszewska i Justyna Zdziech wyłoniło następujących zwycięzców:
W konkursie na "Najpiękniejszą bombkę"
w kategorii indywidualnej
I miejsce Krystian Sokołowski kl. VI b
II miejsce Marcin Domaszuk kl. VI b
III miejsce Martin Sobolewski kl. Va
w kategorii rodzinnej
I miejsce Mateusz Iwaniuk kl. Vb z rodziną
II miejsce Maciej Pełszyński kl. IV a z rodziną
III miejsce Julia Maciejczuk kl. Va z rodziną
W konkursie na najpiękniejszy "Stroik bożonarodzeniowy"
w kategorii indywidualnej
I miejsce Zofia Skarżyńska kl. VII b
II miejsce Maja Sieńko kl. VII a
w kategorii rodzinnej
I miejsce Wiktor Zalewski kl. VII a z rodziną
II miejsce Szymon Szczytko kl. IV a z rodziną
Uroczyste wręczenie nagród odbyło się podczas szkolnej wigilii 20 grudnia na sali gimnastycznej.
Wpisany przez Agata Pućkowska i Małgorzata Jabłońska- opiekunowie SKC
Okres Bożego Narodzenia to czas, który powoduje otwieranie naszych serc i dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka bardziej niż kiedykolwiek. Jest to okres, w którym wolontariusze Szkolnego Koła Caritas starają otoczyć swoją pomocą jak najwięcej osób potrzebujących wsparcia i sprawić, aby świąteczny czas był radośniejszy.
W ramach tych działań w dniach 2-3 grudnia 2019 roku zorganizowaliśmy zbiórkę funduszy na przygotowanie „Naszej Szlachetnej Paczki” dla rodziny potrzebującej wsparcia.
W dniu 6 grudnia 2019 roku uczestniczyliśmy w Ogólnopolskiej zbiórce żywności Caritas „ TAK POMAGAM”, zbierając żywność w sklepie PSS Społem „Opałek”.
Wsparliśmy również Fundację „AMUN” działającą na rzecz osób niepełnosprawnych, sprzedając kartki świąteczne.
Zorganizowaliśmy wśród nauczycieli coroczną akcję „Gwiazdka dla dziecka”, w której to nauczyciele przygotowują paczki dla dzieci z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. W tym roku przygotowano paczki dla siedmiorga dzieci.
Społeczność Przedszkola zorganizowała „Kiermasz ozdób świątecznych”. Pozyskane fundusze przeznaczono na zakup ciepłej odzieży dla dziecka z rodziny potrzebującej wsparcia.
Dużym zainteresowaniem cieszyła się akcja charytatywna „ Jedzie dobroć na wielbłądzie” do której włączyli się uczniowie, rodzice i pracownicy szkoły. Do wcześniej przygotowanych worków i „okrycia” wielbłąda można było przynosić żywność, przybory szkolne, artykuły chemii gospodarczej, które następnie przekazano rodzinom potrzebującym wsparcia.
Podejmowane działania przyniosły wiele satysfakcji osobom włączającym się w organizowane akcje, a obdarowanym wiele radości i wiarę w ludzi.
W listopadzie 2019r wybrani uczniowie klas V i VI pod opieką p. Iwony Szczerbińskiej przystąpili do projektu pt. „Międzynarodowa wymiana listów i pocztówek”, którego celem jest rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem angielskim, kształtowanie postawy otwartości i tolerancji wobec innych kultur oraz rozbudzanie motywacji do nauki języków obcych. Uczniowie rozpoczęli udział w tym projekcie od samodzielnego przygotowania pocztówek bożonarodzeniowych, w których wypisali życzenia w języku angielskim i polskim. Pocztówki zostały wysłane do kilkunastu szkół z Europy. My również otrzymaliśmy życzenia od naszych partnerów. Kolejnym etapem naszych działań jest wymiana listów w j. angielskim. Pierwsze listy do kolegów z Włoch już wysłaliśmy. Wymiana listów i pocztówek odbywa się pocztą tradycyjną oraz mailową. Mamy nadzieję, że będzie to nie tylko nauka, ale też bardzo ciekawe doświadczenie.
W grudniu w bibliotece szkolnej grupa uczniów z klas I – III brała udział w świątecznych warsztatach. Uczestnicy przygotowali bożonarodzeniowe kartki z wykorzystaniem papierowej wikliny oraz stroiki, które ozdobili zgodnie z własnym pomysłem (przy wykorzystaniu m.in. bombek, szyszek, świeczek czy bożonarodzeniowych łańcuchów).