Projekt "Szkiełko i oko"
Wpisany przez Katarzyna Chrościcka   
środa, 07 listopada 2018 08:32

W ramach Konkursu „EKO- Klasa” - zorganizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku Zespół Szkół im. Ks. Jerzego Popiełuszki w Juchnowcu Górnym otrzymał dofinansowanie na doposażenie pracowni edukacyjnej na potrzeby dydaktyki nauk przyrodniczych, biologicznych, ekologicznych, geograficznych.
Celem konkursu jest podniesienie  jakości nauczania z zakresu edukacji ekologicznej.
W ramach Konkursu „EKO-klasa” w roku szkolny 2018/2019 prowadzone jest przez panią mgr Katarzynę Chrościcką, w formie zajęć pozalekcyjnych, koło przyrodnicze „Szkiełko i oko” dla uczniów klas piątych.


Dnia 11.01.2019r. realizowaliśmy temat „Skały – czy wszystkie są twarde?” i „Tworzymy wybuch wulkanu”.  Zajęcia rozpoczęliśmy od obejrzenia prezentacji dotyczącej budowy Ziemi. Omówiłam
z uczniami podział skał. Wspólnie oglądaliśmy okazy zgromadzone w pracowni przyrodniczej
( porównywaliśmy budowę np. lessu i piasku, granitu i wapienia). Następnie uczniowie otrzymali szkolne zestawy skał i minerałów, które z ogromnym zaciekawieniem oglądali. Omówiliśmy też budowę wulkanu. Wspólnymi siłami dzieci wykonały eksperyment z zastosowaniem sody i octu. Uczniowie byli bardzo zadowoleni z otrzymanego efektu.

„Na zajęciach uczyliśmy się o skałach i wulkanach. Najbardziej podobał mi się Fluor, bo miał kolor miętowy i dlatego że nie był na obrazku tylko go widziałam i dotykałam.” Julia

„Zajęcia były fajne. Podobało mi się  oglądanie kamieni,  kiedy zrobiliśmy eksperyment i kiedy wybuchł! Było extra!!!” Amelia

„Podobały mi się skały i eksperyment. Dowiedziałam się o rodzajach skał i zobaczyłam jak wyglądają” Julia

Zajęcia były najfajniejsze ponieważ  pani pokazała nam skały i minerały oraz jak wlałem pół butelki octu i zrobiłem reakcję.” Stanisław


Zajęcia koła w dniu 4.01.2019r. miały na celu przypomnienie wiadomości z działu „Ciało człowieka”. Uczniowie z zainteresowaniem obejrzeli filmy edukacyjne dotyczące budowy i funkcjonowania poszczególnych układów narządów. Wykonywali karty pracy. Dokładnie zapoznali się z budową układu ruchu. Dzięki modelowi mogli przyjrzeć się budowie wewnętrznej człowieka.

„Dzisiaj według mnie były najciekawsze jak dotąd zajęcia. Omawialiśmy układ pokarmowy, oddechowy i szkielet. Na myśl o krwi trochę dziwnie się poczułam, ale było super.” Julia

„Zajęcia z „Kostkiem” były ciekawe, ponieważ mogliśmy go dotykać, a on nie miał pretensji.” Marcin

„Podobało mi się, że mogliśmy ruszać „Kostka” i że mogliśmy przypomnieć sobie, co znajduje się w naszym organizmie.” Angelika

 


 

14 grudnia 2018r. odbyły się zajęcia dotyczące „Składników pokarmowych”. W ramach powtórki wiadomości o zasadach prawidłowego żywienia uczniowie obejrzeli prezentację multimedialną. Dokładnie omówiliśmy składniki pokarmowe i produkty, które je zawierają. Uczniowie dowiedzieli się o piramidzie żywieniowej. Na tych pracowali w parach rozwiązując karty pracy, wykreślanki i krzyżówki. Ta część zajęć przebiegała w formie naukowej rywalizacji. Uczniowie za każde wykonane zadanie otrzymywali punkty, a pod koniec zajęć dwie najlepsze drużyny z najwyższymi wynikami otrzymały nagrodę. W drugiej części zajęć uczniowie otrzymali pomoc dydaktyczną -„kości żywieniowe”. Przy ich użyciu odpowiadali na pytania nauczyciela. Następnie samodzielnie wymyślali zadania, dzięki którym pięknie się bawili i  utrwalali wiedzę na temat zdrowego żywienia.

„Bardzo mi się podobało, gdy układaliśmy klocki i robiliśmy karty pracy” – Gabrysia

„Dzisiejsze zajęcia były super!Najpierw była część naukowa. A potem układaliśmy piramidy z klocków. Było (w skrócie) FAJNIE”. - Agnieszka

 


 

7 grudnia 2018r. zajęcia koła „Szkiełko i oko” przebiegały pod hasłem: „Zmysły pomagają poznawać świat”. Na początku przypomnieliśmy wiadomości o tym, jakie zmysły posiadają ludzie i przy pomocy jakich narządów mogą odbierać. Staraliśmy się zobrazować niemalże każdą sytuacje związaną z odbieraniem bodźców. Uczniowie wykazywali się ogromną wyobraźnią. Następnie na podstawie modelu oka i ucha omówiliśmy elementy ich budowy zewnętrznej i wewnętrznej. Po części teoretycznej przystąpiliśmy do zadań praktycznych: konstruowaliśmy „dzwoniące łyżki”, uczniowie próbowali poruszać się z zawiązanymi oczami, bawili się w „głuchy telefon”. Sprawdzaliśmy odczuwanie zapachu i smaku. To były zajęcia pełne emocji.

„Podobało mi się, wszyscy chętnie robiliśmy doświadczenia” –Staś

 


 

VIII.

Zajęcia koła „Szkiełko i oko”, które odbyły się 30 listopada przebiegały pod hasłem „Mali meteorolodzy”. Przypomnieliśmy wszystkie zagadnienia związane z pogodą i jej elementami. Omówiliśmy, przyrządy meteorologiczne, ich budowę i zastosowanie. Przypomnieliśmy też znane nam zjawiska atmosferyczne i odnieśliśmy się do naszych przeżyć z nimi związanych. Następnie obejrzeliśmy prezentację multimedialną o pogodzie. Niektórzy próbowali sił jako „pogodynki”. W celu utrwalenia wiedzy uczniowie wykonywali też karty pracy. Największą atrakcja zajęć były jednak doświadczenia z przeciekającą butelką i startującym balonem. Uczniowie odkryli to, co niewidoczne dla oczu – ciśnienie atmosferyczne J.

„Nasze zajęcia były o pogodzie, robiliśmy eksperymenty, było fajnie. Stachu był pogodynką”.

„Podobało mi się to, że ciśnienie może być silnikiem napędowym”.

„Podobało mi się na zajęciach, że robiliśmy doświadczenia z wodą i balonami. Było super. Zachęcam do przyjścia”- Wiktoria

„Podobało mi się na zajęciach robienie doświadczeń i różnych zadań”- Julia


23 listopada omawialiśmy stany skupienia wody. Na początku zajęć, przeczytałam uczniom fragment książki ,,Mariusz, mysz zaklinająca wodę. Nieprawdopodobne historie dla małych i dużych ekologów”. Następnie młodzi przyrodnicy pracowali w grupach, metodą stolików eksperckich. Każda grupa - nazywana grupą ekspercką, dostała do przestudiowania inną część materiału.  Po określonym czasie, utworzono nowe grupy, w skład których wchodził jeden ekspert z poprzedniego podziału. Uczniowie uzupełniali karty pracy, układali rozsypankę, uzupełniali schemat obrazujący przemiany wody. Wszystkie wykonane przez uczniów prace zostały dokładnie sprawdzone i omówione. Dzieci zagrały też w meteorologicznego Piotrusia. Na koniec lekcji o obiegu wody w przyrodzie uczniowie wysłuchali bajki meteorologicznej „Straszne przygody kropelki wody”. Podczas słuchania próbowali narysować wędrówkę kropelki wody. W ten sposób utrwaliliśmy jeszcze raz obieg wody w przyrodzie.

„Na zajęciach słuchaliśmy opowiadań, o myszce i kropelce wody. Podobało mi się robienie kart pracy”- Wiktoria

„Rozmawialiśmy o różnych stanach skupienia wody, słuchaliśmy dwóch historyjek i graliśmy w Piotrusia”- Gerard

 


16 listopada na zajęciach koła przyrodniczego  mogliśmy po raz kolejny wykorzystać pomoce uzyskane w ramach Konkursu „EKO-Klasa”. Uczniowie przypomnieli budowę i zasady działania mikroskopu. Następnie oglądali przyniesione przez jednego z wychowanków preparaty.  Kolejnym wyzwaniem było samodzielne przygotowanie preparatów mikroskopowych. Dzieci obserwowały fragmenty papieru, liści, włosów i kryształki soli w różnych powiększeniach.  Uczniowie wykonywali też rysunki obserwowanych preparatów. Dwugodzinne zajęcia minęły bardzo szybko.

„Na tych zajęciach najbardziej podobało mi się robienie preparatów i oglądanie ich pod mikroskopem”- Amelia

„Te zajęcia były super! Robiliśmy przeróżne preparaty, a następnie je oglądaliśmy. Najciekawiej wyglądał kawałek chusteczki” - Agnieszka

 


W dniu 9.11.2018r. na zajęciach koła mogliśmy po raz pierwszy wykorzystać pomoce uzyskane w ramach Konkursu „EKO-Klasa”. Uczniowie zapoznani zostali z budową i zasadami działania mikroskopu. Dokładnie obejrzeli wszystkie jego elementy. Zapoznali się z instrukcją obsługi szkolnego mikroskopu. Następnie obejrzeli zamieszczone w zestawie preparaty. Obserwowali je w różnych powiększeniach, a swoje spostrzeżenia rysowali na kartkach. Mali odkrywcy byli bardzo zadowoleni mogąc pracować na nowoczesnych mikroskopach. To były zajęcia pełne pozytywnych emocji.

„ Było świetnie! Poznaliśmy budowę mikroskopu. Oglądaliśmy różne obiekty w różnych powiększeniach”- Karolina

 


26.10.2018r. tematem zajęć było „Określanie kierunków świata”. Na początku przypomnieliśmy oznaczenia kierunków świata w języku polskim i języku angielskim, w pełnym i skróconym zapisie. Następnie były zajęcia praktyczne. Uczniowie przypomnieli budowę i zasady posługiwania się kompasem, chętnie wykonywali doświadczenia m.in. wyznaczanie kierunków świata za pomocą gnomonu i za pomocą namagnesowanej igły na pływającym liściu. Cieszyli się, kiedy „wędrowali” z kompasem po szkolnym korytarzu wg wyznaczonych wcześniej kierunków. Dostrzegli jak ważne jest poprawne odczytywanie informacji. Następnie rysowali postaci i figury zaszyfrowane za pomocą kierunków N, S, W, E.

„Podobało mi się, że mogliśmy chodzić po korytarzu i przypominać kierunki świata”- Angelika, „ Pracowaliśmy z kompasami, rysowaliśmy przeróżne figury, rzeczy, ludziki itp.” – Agnieszka

 


 

19 października 2018r. zmierzyliśmy się ze skalą. Uczniowie indywidualnie, w parach i grupach rozwiązywali zadania o różnym stopniu trudności. Uczniowie utrwalali swoją wiedzę, ale też uczyli się od siebie.

„Podobało mi się powtarzanie skali”-Julia, „Skala jest fajna i nauczyłam się jej lepiej” Karolina

 


 

W dniu 12.10.2018r. odbyły się drugie, a pierwsze stacjonarne zajęcia koła „Szkiełko i oko”. Uczniowie zostali zapoznani z zasadami obowiązującymi na spotkaniach młodych przyrodników. Przypomnieliśmy wspólnie, co to jest przyroda, jak się poznaje przyrodę, jak wygląda warsztat przyrodnika i jakie pomoce i przyrządy są mu potrzebne. Następnie uczniowie rozwiązali test wiedzy przyrodniczej. Wyszliśmy też na podwórko, aby w okolicy szkoły poszukać oznak jesieni, a jednocześnie przykładów elementów przyrody ożywionej i nieożywionej. Określaliśmy też kierunki świata. Omówiliśmy zależność długości i kierunku cienia od pory roku i pory dnia.

Na zajęciach było fajnie. Pisaliśmy „sprawdzian” i sami go ocenialiśmy. Potem poszliśmy na dwór i poznawaliśmy przyrodę w inny sposób” –Karolina

 

 

 


 

Dnia 05.10.2018r. w ramach projektu "Kompetentny nauczyciel -kreatywny uczeń"  zorganizowana została wycieczka do Ziołowego Zakątka w Korycinach. Wyjechali na nią bezpłatnie uczniowie klas V wraz z opiekunami: Beatą Cylwik, Katarzyną Chrościcką i Barbarą Cylwik.  Wśród nich byli wszyscy uczestnicy koła przyrodniczego „Szkiełko i oko”. Uczniowie poznawali rośliny w  Podlaskim Ogrodzie Botanicznym, zwiedzili firmę Dary Natury specjalizującą się w produkcji mieszanek ziołowych, przypraw i herbatek owocowo-ziołowych. Zobaczyli jak wygląda tłoczenie oleju  na zimno. Wzięli udział w warsztatach ziołowych „Młody zielarz”. Poznawali właściwości lecznicze roślin i wykonywali własne mieszanki herbat z udostępnionych ziół. Spacerowali po lesie i poznawali rośliny jadalne i lecznicze. Prowadzili obserwacje mikroskopowe. Obserwowali zachowanie zwierząt na terenie Gospodarstwa „Ziołowy Zakątek”. To wyjazdowe spotkanie pozwoliło na lepszą integrację zespołu młodych przyrodników i podniesienie kompetencji przyrodniczych. Uczniowie poszerzyli swoją wiedzę z zakresu ekologii, biologii i geografii.

„Bardzo mi się tam podobało. Fajne było patrzenie przez mikroskopy. Super było robienie własnych herbat i poznawanie nowych roślin i próbowanie niektórych”-Gabrysia