z dziećmi
6-letnimi z zakresu przybliżania wiedzy
o wodzie i problemów ekologicznych
związanych z wodą
Tematyka i termin
realizacji |
Wiadomości ekologiczne |
Hasło programowe |
Sposoby realizacji |
SZARUGA
JESIENNA
Listopad |
Zachęcanie do badania i obserwacji naturalnego środowiska człowieka – wody opadowe. |
Obcowanie z przyrodą poprzez zabawy, prace, spacery i wycieczki, obserwacje i doświadczenia. Dzielenie się spostrzeżeniami, próby uogólniania i wiązania zjawisk występujących w danej porze roku. |
Spacer w okolice przedszkola: zwrócenie uwagi na zjawiska atmosferyczne występujące o tej porze roku „Szaruga jesienna” – słoty i wiatr, mgły, błoto na drodze, stopniowe obniżanie się temperatury, szybszy zmrok, brak liści i kwiatów. |
Zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie. |
Dzielenie się spostrzeżeniami, próby uogólniania i wiązania zjawisk występujących w przyrodzie. |
1.Słuchanie tekstu literackiego – H. Bechlerowa „Historia jednej kropelki wody”, T. Banczewska „Parasol mojej mamy”. 2.Opowiadanie dzieci z wykorzystaniem historyjki obrazkowej pt. „Wędrówka deszczowych kropelek”. 3.Doświadczenie wg E. i J. Frątczaków. Edukacja ekologiczna „Jak powstaje deszcz?”. |
|
Zapoznanie z właściwościami wody: przezroczystość, parowanie, zmiany objętości, przelewanie, bez smaku i zapachu, zamarzanie. Dostrzeganie negatywnych zmian w otoczeniu w wyniku nieprawidłowej działalności człowieka – kwaśne deszcze. |
Przeprowadzanie prostych doświadczeń i obserwowanie zjawisk z zakresu przyrody nieożywionej: parowanie i skraplanie rozpuszczanie się niektórych składników w wodzie. ... |
1.Zabawy badawcze: -doświadczenie „Jaka jest woda?”(obserwacja wody przy użyciu lupy, podgrzewanie, oziębianie), -omówienie planszy ukazującej źródła zanieczyszczeń powietrza „Kwaśne procesy” wg S. Tilkinga. Kwaśne deszcze. |
|
Zapoznanie z wodą jako element niezbędny do życia ludzi, zwierząt i roślin. Wdrażanie do kontaktu z nieskażonym środowiskiem: zdrowa żywność, czysta woda. |
Zdawanie sobie sprawy z konieczności mycia owoców i warzyw przed spożyciem, unikanie picia nieprzegotowanej wody. |
1.”Komu potrzebny jest deszcz?” –wyrażanie wiedzy i przeżyć w dowolnej formie plastycznej. 2.Malowanie tuszem na mokrym papierze, rozdmuchiwanie barwnych plam, malowanie palcami na tematy: „Deszcz płynie po szybie”, „Taniec kropel deszczu”, „Kałuża”, „Deszczowe ludziki”, „Bal parasoli”. 3.Zabawa ruchowa „Od kropelki do kałuży”. |
|
|
Usystematyzowanie wiadomości dzieci na temat zjawisk atmosferycznych. |
Słoty i wiatry jesienne, mgły, błoto na drodze, szary krajobraz, ... |
1.Ćwiczenia oddechowe i wymowy: „Wyścigi kropel deszczu” – dmuchanie na krople wody na szkle. „Rozpędzić chmury” – dmuchanie na sylwetki chmur zawieszone na nitkach. „Odgłosy deszczu” – improwizowanie głosem „kap, kap”. 2.Słuchanie płytoteki „Preludium e-mol F. Chopina – (deszczowe”. |
ZDROWIE NASZYM SKARBEM Listopad/ grudzień |
Zastosowanie wody. Dostrzeganie negatywnych zmian w otoczeniu w wyniku nieprawidłowej działalności człowieka. |
Wyrabianie zasad racjonalnego odżywiania się, rozróżnianie wody zdatnej i niezdatnej do picia. |
Wykonanie w kąciku przyrody doświadczenia z rzeżuchą podlewaną wodą destylowaną i wodą deszczową – obserwacja, porównanie, wyciąganie wniosków. |
Uczulenie na zagrożenia dla zdrowia tkwiące w zanieczyszczonym środowisku: -zanieczyszczenie wody, -cieki wód głębinowych. |
Wyrabianie zasad racjonalnego odżywiania się, rozróżnianie wody zdatnej do picia. Zachęcanie do hartowania się (np. mycie się zimną wodą). |
„Czego unikać?” –spotkanie z lekarzem i pielęgniarką. |
|
Ukazanie zawartości wody w warzywach i owocach. |
Utrwalenie nawyków kulturalnego zachowania się przy jedzeniu i wpajanie zasad racjonalnego odżywiania się: mycie owoców i warzyw przed spożyciem. |
Sporządzenie soku owocowo-warzywnego przy użyciu sokowirówki. |
|
|
Poszerzenie wiadomości dzieci na temat zastosowania wody w codziennej działalności człowieka. Rozumienie konieczności racjonalnego gospodarowania wodą. Dostrzeganie różnych zastosowań wody oraz nieprawidłowości związanych z zanieczyszczeniem i nieoszczędzaniem wody. |
Rozumienie znaczenia zabiegów higienicznych dla zdrowia. |
1.Inscenizacja wiersza „Dwie umywalki” za pomocą sylwetek z kartonu. 2.Oglądanie ilustracji „Woda w życiu codziennym” zgromadzonych z różnych albumów. 3.Odwołanie się do doświadczenia z rzeżuchą. 4.Zabawa zręcznościowa „Przenoszenie wody”. 5.”Bakterie” – malowanie z wyobraźni dowolna techniką: -pasta do zębów na szkle, -pędzlem z farbą na ligninie, -wykonanie kompozycji przestrzennych z miękkiego papieru (ugniatanie np. gazet). 6.Oglądanie pod mikroskopem paznokcia, włosa, kropli wody itp. |
ZIMOWY KRAJOBRAZ Styczeń |
Ukazanie piękna zjawisk przyrody nieożywionej. |
Zmiana krajobrazu spowodowana opadami śniegu. Uświadomienie zakazu ślizgania się na naturalnych zbiornikach wodnych. |
1.Spacery w okolice przedszkola: -obserwacja zjawisk przyrody nieożywionej: śnieg, lód, szron, -obserwacja zanieczyszczeń na śniegu przez lupę. 2.”Chmurki, kropelki, płatki śniegu” – wykonanie dowolną techniką: -malowanie pasta do zębów, -puszczanie kroplomierzem tuszu i rozdmuchiwanie, -wyklejanie watą. |
Poznanie właściwości wody i jej stanów skupienia. |
Przeprowadzenie prostych doświadczeń zmiany konsystencji ciał pod wpływem zmian temperatury, parowanie i skraplanie się pary, rozpuszczanie się niektórych substancji w wodzie (np. cukier, sól). |
Zabawy badawcze: 1.Doświadczenie z wodą: obserwowanie właściwości (ciecz) bez smaku, zapachu, barwy; rozpuszczanie niektórych substancji. 2.Doświadczenie z lodem i śniegiem wg E. J. Frątczaków –Edukacja ekologiczna. 3.Doświadczenie z badaniem wody w stanie lotnym. |
|
WIOSNA W OGRODZIE Marzec |
Utrwalenie wiadomości o wodach opadowych. |
Wyrażenie przeżyć i wiedzy o świecie; ... wydarzeń i nastrojów w powiązaniu z poznaniem otoczenia. |
1.Rozwiązywanie i układanie zagadek o opadach atmosferycznych z wykorzystaniem „Zagadek dla najmłodszych” J. Stec. 2.Improwizacja muzyczna – odgłosy opadów atmosferycznych (trójkąt-kap, bębenek-stuk, grzechotka-szu, itp. |
Badanie stanu środowiska wodnego, zwrócenie uwagi na jego piękno i konieczność ochrony. |
Przestrzeganie zasad nieniszczenia przyrody, kulturalnego zachowania się na wycieczkach. |
1.Wycieczka nad rzekę lub staw: -szukanie śladów wiosny, -zebranie próbek wody. 2.Zabawy badawcze: -doświadczenie z zabarwieniem wody, -doświadczenie z filtrowaniem wody. |
|
Zapoznanie z różnymi zbiornikami wodnymi. Wyrabianie szacunku i chęci niesienia pomocy każdemu żywemu organizmowi. |
Zwalczanie przesądów i dziecięcych uprzedzeń do niektórych zwierząt (dżdżownica, żaba). |
1.Słuchanie poezji dotyczącej środowiska wodnego. 2.Słuchanie ciekawostek przyrodniczych wybranych z książki M. Kowalewskiej, M. Kownackiej pt. „Głos przyrody” oraz z książki M. Kownackiej pt. „Razem ze słonkiem”. 3.Rozwiązywanie i układanie zagadek o środowisku wodnym z wykorzystaniem „Zagadek dla najmłodszych” J. Stec. |
|
DZIŃ ZIEMI Kwiecień |
Przybliżenie znaczenia wody w uprawie roślin. |
Opiekowanie się roślinami doniczkowymi w sali przedszkolnej (podlewanie, mycie, przesadzanie). |
1.Zabawy badawcze: -doświadczenie ze świeżą ziemią w pudełku, -doświadczenie z fasolą posadzoną w suchej ziemi i nie podlewaną oraz posadzoną w wilgotnej ziemi i podlewaną, -doświadczenie z naśonami podlewanymi wodą, deszczową, destylowaną i nie podlewaną wg E. J. Frątczaków „Edukacja ekologiczna”. |
Przybliżenie znaczenia wody dla człowieka: żeglarstwo, pływanie, transport, przemysł, energetyka, rolnictwo, gospodarstwo domowe. |
Obserwowanie pływania i tonięcia ciał w trakcie zabawy z wodą. |
1.”Turbina wodna” – wykonanie z korka, pręcików plastykowych osadzonych na drucie i biurowych spinaczy. 2.Zabawy badawcze z pływaniem i tonięciem ciał – doświadczenia. 3.”Łudeczka” – wykonanie dowolną techniką: origami; lub z łupinek od orzechów i wstążki. |
|
Kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do przyrody (zwierząt i roślin). Wpajanie zasad ochrony przyrody. |
Dowiadywanie się o niebezpieczeństwach, jakie zagrażają środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka. |
1.Bal ekologiczny: -parada w strojach wykonanych z odpadów, -zabawy przy muzyce, -konkursy, -rozdanie upominków. |
|
Zapoznanie z warunkami potrzebnymi do życia w wodzie dla roślin i zwierząt. |
Przestrzeganie zasady niezanieczyszczania zbiorników wodnych. |
1.Teatrzyk kukiełkowy z wykorzystaniem utworu J. Dąbrowskiej pt. „Plimka i plumka”. 2.Założenie hodowli rybek w akwarium. 3. „Wody śródlądowe i ich mieszkańcy” – opowiadanie nauczyciela z wykorzystaniem książek, albumów, atlasów, map, globusów. |
|
|
Uświadomienie faktu, że wody mogą być niebezpieczne: powodzie choroby, utonięcia. Niewystarczające zasoby wody na kuli ziemskiej, a także w Polsce. |
Groźba suszy lub zbytnich opadów. |
1.Oglądanie fragmentów filmów przyrodniczych z różnych obszarów klimatycznych oraz filmu (fragment) „W pustyni i w puszczy”. 2.Słuchanie tekstu czytanego – ciekawostki przyrodnicze z „Materiałów pomocniczych dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych. Woda. |
Zwrócenie uwagi dzieci na zachowanie się zwierząt i roślin w wodzie czystej i brudnej. |
Przestrzeganie zasady niezanieczyszczania zbiorników wodnych. |
1.Prowadzenie obserwacji ryb i roślin w akwarium. 2.Gry dydaktyczne: „Czy wiesz ile nas w wodzie jest?”, „Gdzie moja para”. 3.Improwizacja muzyczno-ruchowa na temat „Życie w wodzie czystej i brudnej”. |
|
SKĄD SIĘ BIERZE WODA W STUDNI Maj |
Zwrócenie uwagi na konieczność oszczędnego używania wody w gospodarstwie domowym. Ukazanie występowania wód gruntowych. |
Przestrzeganie zasady niezanieczyszczania zbiorników wodnych. |
1.Wycieczka do miejscowej hydroforni – zapoznanie z urządzeniami oraz pojęciami: hydrofornia, hydrosfera, studnia głębinowa, wodociąg. 2.Spacer w okolice przedszkola – oglądanie studni podwórkowych. |
Ukazanie sposobów wykorzystania wody przez człowieka. |
Prowadzenie zabaw i ćwiczeń w wodzie z elementami nauki pływania. |
1.Zagadki muzyczno-słuchowe –rozpoznawanie odgłosów otoczenia (burza, deszcz, woda z kranu) oraz melodii znanych piosenek wygrywanych na wodnym ksylofonie (butelki z różną zawartością kolorowej wody) wg B. Dąbrowskiej – metodyk. 2.Zabawy i ćwiczenia w wodzie z elementami pływania na basenie. |