TEMAT: Style wychowania w rodzinie.
CELE:
-
rodzice znają
podstawowe style wychowania,
-
wymieniają wady i
zalety poznanych stylów wychowania,
-
oceniają
skuteczność poszczególnych stylów,
-
przeprowadzają
refleksję dotyczącą stylu, jaki jest preferowany w rodzinie.
METODY: pogadanka,
praca w grupach – Puzzle, elementy dramy – odgrywanie scenek, Walizka i kosz.
POMOCE I ŚRODKI DYDAKTYCZNE: plansze „Style wychowania”, karty z opisami
poszczególnych stylów do pracy w grupach, rysunki na tablicy: kosz i walizka,
kartki, mazaki, magnesy, tablica.
2. Ogólne zapoznanie ze stylami wychowania – umieszczenie na tablicy kolorowych plansz z krótkim omówieniem każdego stylu.
3.
Podział
na cztery grupy (praca metodą „Puzzli”). Każda grupa czyta opis jednego stylu,
omawiają ten styl wychowania. Następuje przegrupowanie zespołów – w grupie powinni się znaleźć „specjaliści”
od poszczególnych stylów, z którymi zapoznają pozostałą część grupy.
4.
Grupy
wypisują plusy i minusy poszczególnych stylów, umieszczają na tablicy.
5.
Nauczyciel
opowiada o sytuacji zaistniałej w szkole: do rodziców dzwoni wychowawca dziecka
z informacją, że w plecaku zostały znalezione papierosy; dziecko wraca do domu
– jaka będzie reakcja rodziców preferujących styl wychowania demokratyczny,
autorytarny, liberalny i niekonsekwentny.
6.
Grupy
przedstawiają zakończenie - reakcję
rodziców preferujących poszczególne style.
7.
Ewaluacja
– walizka (co było dobre, podobało się, co warto powtórzyć, plusy) i kosz
(braki, powody do niezadowolenia, minusy).
opracowała mgr Teresa Radziewicz