prowadzonych przez Bernadetę
Sagun w roku szkolnym 2000/2001
Temat
dnia: Dbamy
o czystość
Cele
operacyjne:
Uczeń
klasy I:
- potrafi rozwiązywać zagadki o
zwierzętach,
- wie, dlaczego trzeba dbać o
czystość,
- wymienia trzy sposoby dbania o
czystość,
- wybiera spośród sześciu
określeń te, które pasują do muchy z
wiersza,
- potrafi dokończyć rozpoczętą
myśl w formie krótkiej rymowanki,
- odpowiada na pytania nauczyciela
w oparciu o tekst wiersza,
- dobiera wyrazy o znaczeniu
przeciwnym,
- koloruje sylwetę muchy zgodnie z
treścią wiersza,
- wylicza we właściwej kolejności dni
tygodnia.
Uczeń
klasy „0”:
- poznaje sposób pracy na
zajęciach lekcyjnych,
- obserwuje wygląd sali lekcyjnej,
- uczestniczy aktywnie, na miarę
swoich możliwości w zajęciach,
- podporządkowuje się dyscyplinie
szkolnej,
Metody: - słowne: rozmowa, praca z tekstem,
- ćwiczeniowe,
- aktywizujące,
Formy:
- zbiorowa jednolita,
- zbiorowa zróżnicowana,
- indywidualna jednolita,
Środki
dydaktyczne:
kartki z
wierszem J. Brzechwy pt. „ Mucha”, zagadki o zwierzętach, hasła na kartkach,
wydrukowane wyrazy o znaczeniu przeciwnym, nazwy dni tygodnia, odbitki ksero
sylwety muchy, znaczki samoprzylepne każdemu uczniowi.
Przygotowanie
do zajęć:
dzieci z klasy „0” zajmują miejsca przy stolikach
razem
z uczniami klasy pierwszej, przynoszą na zajęcia swoje kredki.
Przebieg
zajęć:
1.
Powitanie gości, uczniów klasy „0”. Zachęcenie ich do wspólnej pracy na
zajęciach.
2.
Wprowadzenie do tematu zajęć .Wspólne rozwiązywanie zagadek o zwierzętach.
Nauczyciel czyta zagadki, dzieci odgadują hasła, wybierają je spośród
zapisanych na
na kartkach wyrazów, umieszczają na tablicy w taki sposób, aby wyróżnione litery
( inny kolor ) były jedna pod drugą.
1. Dzieci się śmiały, gdy go witały. |
5. Jaki to ptak, czy wiecie? |
2. Malowana bywa na ulicach miasta. |
6. Podczas upału, mrozu i pluchy. |
3. Ma długi ogonek, oczy jak paciorki. |
7. Jegomość rogaty, lecz mały jak figa. |
4. W orkiestrze nie grają, |
8. Aksamitne skrzydła ma. |
BOCIAN
ZEBRA
MYSZ
SŁONIE
STRUŚ
OWCE
ŚLIMAK
ĆMA
3.
Zakwalifikowanie wszystkich haseł do nazw zwierząt - rzeczowników.
4.
Odczytanie hasła: Czystość.
5.
Rozmowa na temat konieczności i sposobów dbania o czystość .
6.
Wzorowe czytanie przez nauczyciela wiersza J. Brzechwy pt. „Mucha”- analiza
treści.
7.
Próba oceny muchy – wybór spośród zapisanych na kartonikach sześciu określeń
tych pasujących do muchy: mądra,
niechlujna, czyścioch, schludna, brudas, głupia.
8.
Dobór wyrazów o znaczeniu przeciwnym do wyrazów: głupia, niechlujna, brudas.
9.
Wspólna zabawa ruchowa „Pająk i muchy”.
10.
Ustalenie kolejności dni tygodnia – porządkowanie kartek z nazwami.
11.
Wzorowe czytanie wiersza przez uczniów.
12.
Dopasowywanie do nazw dni tygodnia tego, w czym kąpała się mucha w poszczególne
dni ( wyrazy na kartkach na tablicy ).
poniedziałek - rosół
wtorek – wino
środa – czernina
czwartek – bigos
piątek - sos
sobota – sok
niedziela – smoła
13.
Omówienie pisowni wyrazu: „ rosół”.
14.
Kolorowanie sylwety muchy „ po kąpieli”. Wszystkie dzieci otrzymują odbitkę
ksero z narysowaną muchą.
15.
Urządzenie wystawki prac dzieci. Uzyskanie odpowiedzi na pytania: Czy
chcielibyście
spotkać
taką muchę? Dlaczego nie?
16.
Dokańczanie myśli rozpoczętej przez nauczyciela:
Każdy, kto o
czystość dba ..........
( np. myje ręce
tak jak ja, zawsze czyste ręce ma itp.
)
17.
Prezentacja rymowanek, wybór
najciekawszej, zapisanie jej na tablicy i w zeszytach.
18.
Nagrodzenie pracy wszystkich dzieci znaczkami samoprzylepnymi, mającymi
przypominać o konieczności dbania o czystość.