Katarzyna
Chrościcka
Nauczyciel
geografii i przyrody
wZespole
Szkół w Juchnowcu Górnym
PLAN METODYCZNY
Przedmiot:
Godzina do dyspozycji wychowawcy klasowego
Temat: Nie ma skutku bez przyczyny – jesteśmy
odpowiedzialni za swoje czyny
Klasa: IV b
Miejsce: klasa z przygotowanymi
stolikami do pracy w grupach
Czas:45 minut
Cel ogólny: Uświadomienie sobie przez uczniów istnienia zależności pomiędzy przyczyną i skutkiem a odpowiedzialnością.
Cele szczegółowe:
1. Umiejętności:
Uczeń potrafi: - wyjaśnić, co to znaczy odpowiedzialność
- wyjaśnić zależności: przyczyna – skutek –odpowiedzialność
- określić, za co może być odpowiedzialne dziecko
2. Umiejętności:
Uczeń potrafi: - na podstawie rozmowy wykazać, za co dzieci są odpowiedzialne i kto odpowiada za dzieci
- posługując się wiadomościami z życia codziennego rozumie powinności dzieci wobec osób za nie
odpowiedzialnych
Postawy:
· Umiejętność pracy w grupie
· Rozwijanie prawidłowych zachowań
Środki dydaktyczne: opowiadanie, rekwizyty: G.1:druty, włóczka, fragment szalika, G.2:nóż, jabłko, skórka, pestki
G.3:orzechy, łupiny, G.4: szklanka czysta, szklanka ze śladem pomadki, rozsypanka wyrazowa
Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, układanie opowiadania, układanie rozsypanki
Formy pracy: grupowa, indywidualna,
Tok lekcji |
Czynności uczniów |
Czynności nauczyciela |
Pomoce dydaktyczne |
Wstępna
|
Wybór lidera nadzorującego
prace w grupie Poznanie celów i tematu
lekcji |
Czynności
organizacyjne. Sprawdzenie listy obecności. Podział
klasy na grupy. Uświadomienie
uczniom celów lekcji. Zapoznanie
z tematem lekcji. |
|
Główna |
Uczniowie
zastanawiają się w grupach („burza mózgów”) Omawiają
głośno swoje spostrzeżenia. |
Zabawa
w detektywa. Na podstawie przedmiotów ułożonych na stoliku proszę określić:
Skąd się wzięły te przdmioty? Kto tu był? Co robił? W jakiej kolejności
wykonywał swoje czynności? Po czym to poznamy? Czy była tam kobieta czy
mężczyzna? Co wymogło być przyczyną przerwania danej czynności? |
G.1:druty,
włóczka, fragment szalika, G.2:nóż,
jabłko, skórka, pestki G.3:orzechy,
łupiny, G.4:
szklanka czysta, szklanka ze śladem pomadki, |
Kolejno
odpowiadają na pytania. |
Pytanie:
Podaj przyczynę , skąd się wzięły : a)
Piónik w teczce b)
Ławka w klasie c)
Kreda na tablicy d)
Guz na głowie (sam się
zrobił?) e)
Zupa w talerzu? itd. |
|
|
Dyskusja
w grupach. Odpowiedź na pytanie. |
Co
występuje wcześniej skutek czy przyczyna? |
||
Uczniowie
słuchają Udzielają odpowiedzi. Grupy układają krótką
opowieść i prezentują kolegom. Podają propozycje
rozwiązań. Zapisują na kartkach rady
dla Jasie i przypinają na tablicy. Po konsultacji w grupach
wyjaśniają |
Nauczyciel
czyta fragment opowiadania. Odpowiedzcie
na pytania: Co
było przyczyną porannych kłopotów Jasia? Podajcie kolejność zdarzeń. Czy
mógł kogoś winić za zaistniałą sytuację? Spróbujcie dokończyć
opowiadanie – Co było potem w szkole? Spróbujcie poradzić
Jasiowi, jak należy się zachować aby w przyszłości nie mieć takich kłopotów? BYĆ ODPOWIEDZIALNYM - TO WZIĄĆ NA SIEBIE SKUTKI POSTĘPOWANIA Powiedzcie własnymi słowami
co to znaczy – być odpowiedzialnym? |
Opowiadanie:
Jaś bawił się z kolegami, a potem poszedł do domu odrabiać lekcje. Przypomniał
sobie, że zaraz będzie mecz, więc włączył telewizor. Był głodny . Zrobił
kanapkę z miodem, którą położył na stoliku gdy zadzwonił telefon. To koledzy
proponowali wyjście na boisko. Chętnie wybiegł z domu. Kiedy wrócił było już
ciemno i zaraz poszedł spać. Rano zaczął pakować rzeczy do torby. Nie mógł
znaleźć zeszytu z matematyki, miał nieodrobione zadanie. Zaczął szukać,
płakać i spóźnił się do szkoły. |
|
Uczniowie
odpowiadają |
Podaje
sytuacje problemowe: Co
zrobi odpowiedzialne dziecko, gdy: -zakończy
zabawę -
skończy jeść obiad -wróci
ze sklepu itd. |
|
|
Uczniowie
odpowiadają |
Podaje
sytuacje problemowe: Kto
ponosi odpowiedzialność za: -
niesmaczny obiad -
dziurę w oponie samochodu -
brak kredy w klasie -
rozlane mleko przez kota itd. |
||
Uczniowie
odpowiadają. Podają przykłady. |
Czy
zwierzęta ponoszą odpowiedzialność? Dlaczego? Podaj przykłady. |
||
Końcowa |
Układają
hasło: NIE MA SKUTKU BEZ PRZYCZYNY Wyjaśniają
hasło. |
Rozdaje
rozsypanke wyrazową |
Rozsypanka
wyrazowa |
|
Narysujcie
w domu sytuację z życia codziennego przedstawiającą przyczynę i skutek . |
|