Katarzyna Chrościcka
nauczyciel geografii i
przyrody
w Zespole Szkół w
Juchnowcu Górnym
Plan metodyczny
Przedmiot: Godzina do
dyspozycji wychowawcy klasowego
Klasa: III gimnazjum
Temat: Nałogi czy
silna wola i zdrowie
Cel główny: Uświadomienie młodzieży szkolnej jak niebezpieczne są używki i
jak im zapobiegać
Cele szczegółowe:
Wiadomości:
Uczeń potrafi: - podać definicję nałogu, używki
-wymienia przyczyny i skutki sięgania po używki
-zna sposoby odmawiania
Umiejętności:
Uczeń potrafi: -uzasadnia dlaczego picie i palenie jest niebezpieczne szczególnie
w młodym wieku
- zajmuje stanowisko wobec używania alkoholu i innych używek
- podaje przykłady asertywnej odmowy nakłaniającym do
spożywania
Postawy:
· Potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności w życiu
· Aktywnie uczestniczy w pracy na lekcji
Formy pracy: zespołowa, w małych grupach
Metody: opowiadanie, pogadanka, scenka z życia rodzinnego, dyskusja, tworzenie plakatu, rozwiązywanie krzyżówki
Środki dydaktyczne: film, plansza z hasłem, krzyżówka, karty do diagnozowania sposobów odmawiania
Część lekcji |
Czynności uczniów |
Czynności nauczyciela |
Środki dydaktyczne |
|
Docelowe |
Zadania dydaktyczne |
|||
Wstępna |
|
Sprawdzenie
obecności Podanie
tematu i omówienie celów lekcji |
|
|
Przypomnienie
o szkodliwości palenia |
Obejrzenie
filmu p.t.: „Paląc szkodzisz sobie i innym” |
Przygotowanie
uczniów do pracy poprzez przypomnienie im podstawowych wiadomości o
szkodliwości palenia |
Film |
|
Główna |
Ćwiczenie
„
Jak odmawiam, jak jestem namawiany” |
Otrzymują
karty z pustymi chmurkami i mają za zadania w grupach wypełnienie miejsc
tekstem osoby namawiającej i
odmawiającej |
Nauczyciel
prosi uczniów, aby wymienili znane im rodzaje nałogów i odpowiedzieli jak one
postąpiły w sytuacji osoby namawiającej i domawiającej |
Karty
do diagnozowania sposobów odmawiania |
Ustalają
w grupach wspólną definicję „nałogu”. „używki Odczytują
|
Wywiesza
na tablicy swoją definicję |
|
||
Przedstawienie
sposobów odmawiania |
Słuchają
przykładów podawanych przez nauczyciela |
Wyjaśnia
uczniom sposoby odmawiania i poucza jak powinny wykorzystać to w swoim życiu |
Plansza:
„Sześć sposobów
odmawiania” |
|
|
Maja
za zadanie zakwalifikować przeczytany tekst do jednego z podanych sposobów
odmawiania |
Odczytuje
wypełnione wcześniej karty |
Karty
do diagnozowania sposobów odmawiania Wypełnione wcześniej |
|
Zastanawiają
się w grupach i odpowiadają |
Pytanie:
co powoduje , ze ludzie popadają w nałóg a w konsekwencji uzależniają się |
|
||
Poszukiwanie
właściwych rozwiązań problemu |
„Burza
mózgów”- uzupełnianie karty pracy Prezentują
swoje prace |
Co
zrobić , żeby zapobiec nałogowi i jak z nim walczyć? |
Karta
pracy: Jak zapobiegać lub walczyć z nałogiem” |
|
Końcowa |
Utrwalenie
postawy „Bądź sobą „poprzez rozwiązani krzyżówki |
Otrzymują
do rozwiązania krzyżówkę Odgadują jej hasło |
Polecenie
wypełnienia krzyżówki |
Krzyżówka |
Załącznik1
Sześć sposobów odmawiania:
1. Powiedz „Nie”
Mówiąc , „Nie” bądź stanowczy, ale uprzejmy. Krótkie „Nie” pozwoli Ci nie wdawać się w zbędne dyskusje.
2.
Odejdź
Nie musisz niczego tłumaczyć. Idź z podniesioną głową, bądź odważny i pewny siebie.
3.
Zmień temat
Zmiana tematu może sprawić, także inni zaczną się inaczej zachowywać.
4.
Powiedz coś
śmiesznego
Możesz tę propozycje obrócić w żart. Poczucie humoru czyni każdą sytuację lżejszą i łatwiejszą. Np. jeśli kolega namawia, żebyś zapalił papierosa, możesz powiedzieć: „Nie, dziękuję , wolę zaciągnąć się zapachem starych skarpetek”.
5.
Zignoruj propozycję
Kiedy dzieje się coś, w czym nie chcesz uczestniczyć, nie zwracaj uwagi na to co robią inni. Rób to co uważasz za słuszne.
6.
Podsuń lepszy
pomysł
Można zastąpić zły pomysł własnym, mądrzejszym, lepszym. Okaż swój entuzjazm dla nowego pomysłu, zachęć kolegów do porzucenia głupiego i zajęcia się twoją świetną propozycją.
Załącznik 2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Krzyżówka
1. Reakcja człowieka uzależnionego, gdy brakuje mu jego
nałogu.
2. W dużych ilościach spożywa ją alkoholik.
3. Palenie ich powoduje najczęściej raka.
4. Przyjmowany ustnie lub dożylnie powoduje zawsze
śmierć.
5. Obfite jedzenie.
6. Szkodliwe nawyki.
7. Ona ma dziwny nawyk (nałóg): nie mówi prawdy, czyli………