Katarzyna Chrościcka
nauczyciel geografii i przyrody
w Zespole Szkół w Juchnowcu Górnym
Scenariusz lekcji
Przedmiot: Godzina do dyspozycji wychowawcy klasowego
Temat: Środki
masowego przekazu –dokonujemy właściwego wyboru
Klasa: II b
Ścieżka edukacyjna:
Edukacja czytelniczo- medialna
Program
profilaktyczny
Cel główny: Poznanie zagrożeń płynących z nieracjonalnego korzystania ze środków multimedialnych,
Cele szczegółowe:
Wiadomości:
Uczeń potrafi: -właściwie do swojego wieku i zainteresowań dobrać programy telewizyjne
- odróżnić rzeczywistość od fikcji
Umiejętności:
Uczeń potrafi: -określić na czym polega mądre korzystanie z telewizji
- posługując się nabytymi wiadomościami wyraża własne poglądy i opinie na temat programów telewizyjnych
Postawy:
· Umiejętność pracy w grupie i poczucie odpowiedzialności za sposoby i wyniki pracy zespołu
· Kształtowanie zwyczaju właściwego korzystania z telewizji
· Upowszechnianie zainteresowań i indywidualnych form spędzania wolnego czasu
Środki dydaktyczne: test, kolorowe kartki i flamastry
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Metody pracy:pogadanka, „burza mózgów”, debata „za” i „przeciw”
Miejsce: klasa z przygotowanymi stolikami do pracy w grupach
Czas: 45 minut
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Czynności porządkowe: powitanie, sprawdzenie obecności
2. Podanie tematu lekcji: Środki masowego przekazu –dokonujemy właściwego wyboru
3. Podział na grupy i wybór lidera
4. Rozdanie uczniom testu do wypełnienia:
1) Ile godzin dziennie oglądasz telewizję?
a)1 b)2 c)3 d)więcej
2) Jaki rodzaj filmów podoba ci się najbardziej?
a. sensacyjne b. przygodowe c. filmy grozy
d. komedie e. science fiction f. bajki
3) Najczęściej oglądasz telewizję
a. sam(a) b. z rodzicami c. z rodzeństwem
4) Czy oglądasz filmy emitowane nocą?
a. tak b. nigdy c. czasami
5) Które programy lubisz najbardziej?
a. przyrodnicze b. muzyczne c. naukowe
d. teleturnieje e. historyczne f. publicystyczne
6) Jakie seriale lubisz najbardziej?
……………………………………………………………………….
7) Jaki ciekawy film oglądałeś (aś) ostatnio?
……………………………………………………………………….
8) Co wolisz ?
a. oglądać telewizję b. czytać książki
c. obejrzeć film w kinie
9) Z czego mógłbyś (mogłabyś) w ogóle zrezygnować?
a. z telewizji b. z książek c.
ze sportu
4.Po wypełnieniu ankiety nauczyciel udziela poprawnych odpowiedzi i uzasadnia właściwy wybór, w celu uświadomienia uczniom pozytywnego i negatywnego wpływu na ich zdrowie fizyczne i psychiczne.
5. Praca w grupach, opracowanie tematu:
Co się dzieje z wyobraźnią, kiedy:
a) tylko słuchasz lub czytasz?
b) tylko oglądasz?
c) czy potrzebna jest człowiekowi wyobraźnia, aby mógł się wczuć w sytuację drugiego człowieka i zrozumieć go?
6.Prezentacja prac poszczególnych grup.
7. „Sąd na telewizją”
Na podstawie wyników z testu klasę dzielimy na dwie grupy: OSKARŻYCIELI I OBROŃCÓW, którzy przygotują argumenty „za” i „przeciw” telewizji.
Swoje spostrzeżenia i opinie zapisują na kolorowych kartkach i przypinają do tablicy.
8.Podsumowanie lekcji:
Jako podsumowanie lekcji proponuję ułożenie regulaminu korzystania z telewizji. Na tablicy zapisujemy hasło:
Jak rozważnie korzystać z telewizji