TEMAT: Bóg przebywa ze swoim
ludem.
Cel ogólny:
Uświadomienie obecności Boga.
Osiągnięcia ucznia:
Ø wymienia znaki obecności Boga w narodzie wybranym Starego
Przymierza,
Ø wymienia sposoby obecności Boga w Kościele,
Ø odróżnia znaki obecności Boga od znaków przypominających o
obecności Boga,
Ø wyraża modlitewną wdzięczność Bogu za Jego obecność.
PRZEBIEG KATECHEZY |
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |
CZYNNOŚCI UCZNIA |
METODY |
POMOCE DYDAKTYCZNE |
CZĘŚĆ
WSTĘPNA – modlitwa, powtórzenie
wiadomości, nawiązanie do
tematu. |
Rozpoczyna modlitwę nawiązującą do
okresu liturgicznego – śpiew „Jak
Zacheusz" |
Wycisza się przed katechezą, modli
się śpiewem. |
Wspólny śpiew klasy. |
Gitara. |
Nawiązuje do nowego tematu –
przypomina film „W pustyni i w puszczy”, czyta fragment
książki, stawia problem dotyczący obecności Boga wśród ludzi. |
Słucha fragmentu książki, odpowiada
na pytania. |
Słuchanie tekstu, pogadanka. |
Książka „W pustyni i w puszczy”. |
|
Poleca dokończyć zdanie: „Aby
spotkać się z Bogiem powinniśmy...” |
Uzupełnia zdanie, czyta je głośno. |
Niedokończone zdania. |
Kartki ze zdaniem. |
|
CZĘŚĆ GŁÓWNA – rozwinięcie tematu,
utrwalenie, modlitewna odpowiedź. |
Przypomina na podstawie mapy
historię narodu wybranego, podaje znaki obecności Boga w narodzie wybranym,
pomaga uzupełnić tabelę. |
Odpowiada na pytania, uzupełnia
tabelę. |
Pogadanka z elementami wykładu, praca z mapą i tabelą. |
Mapa, tabela na tablicy, karty
odpowiedzi. |
Dzieli klasę na grupy i tłumaczy zadanie do wykonania, rozdaje materiały,
nadzoruje pracę w grupach. |
Przyłącza się odpowiedniej grupy,
włącza się w pracę grupy |
Praca w grupach, z Dokumentami Soborowymi (KL7). |
Fragment tekstu Konstytucji o liturgii. |
|
Podsumowuje pracę, rozpoczyna
przeniesienie pracy w grupach
do tabeli na tablicy, wyjaśnia różnicę między znakami obecności Boga a znakami przypominającymi o obecności Boga. |
Odpowiada na pytania, umieszcza
odpowiedzi w
prawidłowych rubrykach tabeli. |
Pogadanka, tworzenie tabeli. |
Tablica, tabela i karty odpowiedzi. |
|
Poleca w grupach ułożyć jedną
modlitwę dziękczynną za obecność Boga w ludzie. |
Angażuje się w pracę grupy. |
Praca w grupach, układanie modlitwy. |
Kartki. |
|
Rozpoczyna modlitwę. |
Czyta modlitwę, włącza się w powtarzane
dziękczynienie. |
Wspólna modlitwa. |
Teksty modlitw. |
|
CZĘŚĆ KOŃCOWA – zapis do zeszytu, praca domowa, modlitwa. |
Poleca zapisanie tematu oraz
wklejenie gotowych tabeli
do zeszytu. |
Zapisuje temat w zeszycie, wkleja tabelę, |
Zapis do zeszytu, wklejenie gotowego
materiału. |
Zeszyt, materiały do zeszytu. |
Zadaje i tłumaczy pracę domową:
Przeczytaj słowa Chrystusa
z Mt 25,40 i napisz w jaki jeszcze sposób, o którym nie mówiliśmy na dzisiejszej katechezie, możemy
spotkać się z Chrystusem. |
Zapisuje pracę domową, słucha
wyjaśnienia. |
Zapis do zeszytu, elementy wykładu. |
Zeszyt, zapis na tablicy. |
|
Rozpoczyna modlitwę końcową –
„Chwała Ojcu” |
Włącza się w modlitwę. |
Wspólna modlitwa. |
|
…………………………………………
…………………………………………
„(...) Chrystus jest zawsze obecny w swoim Kościele (...) Jest obecny w ofierze Mszy świętej, czy to w osobie odprawiającego, gdyż >Ten sam, który kiedyś ofiarował się na krzyżu, obecnie ofiarowuje się przez posługę kapłanów<, czy też zwłaszcza pod postaciami eucharystycznymi. Obecny jest mocą swoją w sakramentach tak, że gdy ktoś chrzci, sam Chrystus chrzci. Jest obecny w swoim słowie, albowiem gdy w Kościele czyta się Pismo święte, wówczas On sam mówi. Jest obecny wreszcie, gdy Kościół modli się i śpiewa psalmy, gdyż On sam obiecał: >Gdzie dwaj albo trzej zgromadzeni są w imię moje, tam i ja jestem pośród nich.<”
Konstytucja o
liturgii świętej, SOBÓR WATYKAŃSKI II
BÓG PRZEBYWA
|
|
|||
w swoim ludzie Starego Przymierza |
w swoim ludzie Nowego Przymierza |
|
||
znak obecności |
rysunek |
sposób obecności |
rysunek |
|
Arka Przymierza |
|
w osobie kapłana |
|
|
w modlącym się ludzie |
|
|||
Przybytek Pański |
|
|||
w Słowie Bożym |
|
|||
w sakramentach |
|
|||
świątynia jerozolimska |
|
|||
pod postaciami chleba i
wina |
|