SCENARIUSZ GODZINY DO DYSPOZYCJI WYCHOWAWCY KLASOWEGO
DO WYKORZYSTANIA W KLASACH GIMNAZJALNYCH.
TEMAT
ZAJĘĆ:
Wychowanie w rodzinie.
CEL
GŁÓWNY:
Uświadomienie roli domu w wychowaniu młodego
człowieka.
Cele
szczegółowe:
Uczeń:
·
wymienia
cechy idealnego dziecka
·
określa
podstawowe potrzeby człowieka
·
stwarza
wzorzec domu wspierającego wychowanie
Metody: warsztatowa, burza mózgów
Formy: praca w grupach
Pomoce: kolorowe kartki, mazaki,
duże arkusze papieru, klej, plansze z rysunkiem domu, koperty
z wypisanymi na kartkach wartościami i postawami, plakat
z rysunkiem dziecka
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.
Czynności
wstępne:
·
powitanie
·
podział
uczniów na grupy 4 – 5 osobowe (np. metodą odliczania)
·
określenie
zasad pracy w grupach np.:
–
jesteśmy
życzliwi wobec siebie
–
rozmawiamy
ze sobą szczerze
–
szanujemy
poglądy innych
2.
Przedstawienie
tematu i celów zajęć.
3.
Praca
nad stworzeniem modelu „idealnego dziecka”.
Każdy uczeń podaje propozycje cech, które powinno posiadać idealne dziecko (burza
mózgów). Nauczyciel lub wybrany uczeń zapisuje propozycje na plakacie
z rysunkiem dziecka. Przykładowe cechy: zdrowe, uśmiechnięte, zadowolone,
pracowite, posłuszne, kochające, uczciwe, szczere, uczynne, wykształcone,
mądre, grzeczne, religijne, szanujące rodzinę.
4. Praca w grupach nad określeniem istotnych potrzeb człowieka.
Uczniowie, po dyskusji w grupach, wpisują na kartki istotne potrzeby człowieka (kilka lub kilkanaście), które umieszczają na wspólnej planszy z jednoczesnym omówieniem (każda grupa ma inny kolor kartek). Przykładowe potrzeby człowieka: potrzeba miłości, kontaktów z innymi ludźmi, wiary, pracy, poznawania świata, zabawy, ciepła rodzinnego, zaspokojenia ciekawości, bezpieczeństwa, godziwych warunków życia, przyjaźni, ciągłego rozwoju.
ISTOTNE POTRZEBY CZŁOWIEKA |
5. Próba stworzenia domu wspierającego wychowanie.
Każda grupa otrzymuje arkusz papieru z rysunkiem domu i kopertę z wypisanymi na karteczkach wartościami i postawami.
Zadaniem uczniów jest umieszczenie w odpowiednim miejscu poszczególnych wartości np. miłość może stanowić fundament domu, gościnność można nakleić na drzwiach, moda uleci jak dym z komina itd. W ten sposób powstaną różne modele domów wspierających wychowanie.
Przykładowe wartości i postawy: miłość, religia, sport, życzliwość, gościnność,
mieć nad być, telewizja, hobby, zwierzę, właściwe odżywianie, spędzanie wolnego
czasu z dala od domowników, uroda, modny ubiór, tradycje, pieniądze, szczerość,
stanowczość, stałe obowiązki, towarzystwo, rady sąsiadki, humor, uśmiech na co
dzień, przyjaźń, dobry samochód, uczciwość, wspólne obiady, same piątki w
szkole, otwartość.
6. Prezentacja domów stworzonych przez poszczególne grupy.
7. Wnioski nauczyciela podsumowujące zajęcia.
Opracowała: mgr Renata Pieńkowska